اخباراخبار اسکودا

نامه دکتر کوشا به کمیسیون آموزش مجلس با موضوع مطالبه‌گری حق بر تحصیل کودکان

بنیاد حقوقی و قضایی- دکتر کوشا در نامه ای به رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، خواستار مطالبه‌گری اعضای این کمیسیون در خصوص حق تحصیل و آموزش کودکان شد.

به گزارش بنیاد حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی اسکودا، رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران در این نامه‌ خطاب به دکتر علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس از اعضای این کمیسیون خواست بر پایه مسئولیت اجتماعی خود و مستند به اصول قانون اساسی نسبت به تحقیق درباره کیفیت اجرای قوانین مرتبط با حق بر تحصیل کودکان، طرح سوال و استیضاح از وزرای مربوطه و تأمین حق کودکان بر آموزش اقدام کرده و نتیجه را به ملّت ایران اعلام کنند.

بیشتر بخوانید:

متن نامه به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر علیرضا منادی سفیدان

ریاست محترم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی

پیشنهادی :   نمونه رای محکومیت وکیل به علت عدم انجام امور محوله در امر وکالت

با سلام و احترام

موضوع: مطالبه‌گری پیرامون حق بر تحصیل کودکان

همان‌طور که مستحضرید قانون «حمایت از اطفال و نوجوانان» پس از سال‌ها تلاش فعالان حقوق کودک و کنش‌گران عرصۀ تقنین در ادوار مختلف در سال ۱۳۹۹ به تصویب رسید و امیدها را برای تأمین مصالح عالیۀ کودکان در حوزه‌های مختلف تقویت کرد. بااین‌همه و پس از گذشت بیش از سه سال از تصویب این قانون تردیدهایی جدی‌ در مورد اجرایی‌شدن مفاد آن و تأثیر واقعی‌اش بر سرنوشت کودکان حاضر در قلمروی سرزمینی ایران به وجود آمده است.

به‌عنوان‌مثال، به‌موجب بندهای «ح» و «ز» مادۀ ۳ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، بازماندن از تحصیل یا ترک تحصیل طفل و نوجوان ازجملۀ وضعیت‌های مخاطره‌آمیز است و دستگاه‌های مختلف موظف به انجام اقداماتی برای مقابله با این آسیب‌اند. ازجمله به‌موجب بند ۲ بخش «ت» مادۀ ۶ این قانون وزارت کشور موظف است ازطریق سازمان ثبت احوال کشور و با همکاری سایر نهادهای مربوط هر سال حداقل سه ماه پیش از آغاز سال تحصیلی جدید اسامی و نشانی اطفال و نوجوانان ایرانی و غیر ایرانی را که به سن قانونی تحصیل رسیده‌اند به تفکیک مناطق به آموزش‌وپرورش اعلام کند.

پیشنهادی :   افترای روزنامه ایران به کانون وکلای دادگستری: کانون وکلا با جریان ضد‌ انقلاب همسو است

وزارت آموزش‌وپرورش نیز به‌موجب بخش «چ» این ماده مکلف به اعلام موارد عدم ثبت‌نام و موارد مشکوک ترک تحصیل به سازمان بهزیستی کشور و دفتر حمایت از اطفال و نوجوانان قوۀ قضاییه حسب مورد جهت انجام اقدامات لازم است. بااین‌حال، آمارها و گزارش‌های میدانی گویای این است که اقدام فراگیر و مؤثری در موضوع محرومیت کودکان از تحصیل و اجرای مفاد قانون حمایت از اطفال و نوجوانان صورت نپذیرفته است.

به‌عنوان‌مثال، گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با شماره‌مسلسل ۱۸۶۵۲ مورخ ۱۸/۱۰/۱۴۰۱ تعداد کودکان محروم از تحصیل را نزدیک به یک ‌میلیون نفر ارزیابی کرده است. گزارش‌های مردمی و میدانی فعالان حقوق کودک نیز حاکی از آن است که پیگیری‌های مقرر در قوانین مختلف ازجمله قانون حمایت از اطفال و نوجوانان درمورد عموم کودکان بازمانده از تحصیل یا ترک‌تحصیل‌کرده اجرایی نمی‌شود. فارغ از اهمیت بنیادین تحصیل علم، محرومیت از تحصیل می‌تواند نشانه‌ای دیگر از نابرابری‌ها و نابرخورداری‌ها و زمینه‌ساز بسیاری از معضلات و آسیب‌ها باشد و این موضوع اهمیت پرداختن به آن را دوچندان می‌کند.

پیشنهادی :   اصلاح آیین نامه میانجی گری در امور کیفری

ازاین‌رو، بر پایۀ مسئولیت اجتماعی خود و مستند به اصول هشتم، هفتادوششم، هشتادوچهارم، هشتادونهم و نودم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به‌ویژه اعضای محترم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری درخواست می‌گردد نسبت به تحقیق دربارۀ کیفیت اجرای قوانین فوق‌الذکر، طرح سؤال و استیضاح از وزرای مربوطه و تأمین حق کودکان بر آموزش اقدام نموده و نتیجه را به ملّت ایران اعلام نمایند.

منبع: روابط عمومی اسکودا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *