قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور: – ماده ۸
ماده ۸ ـ وظایف سازمان به شرح زیر است:
۱ ـ تهیه خطمشیها و سیاستهای اجرائی مربوط به مراحل چهارگانه مدیریت بحران و برنامهریزی جهت ایجاد و امکان استفاده از کلیه امکانات و توانمندیهای مورد نیاز اعم از دولتی، غیردولتی و نیروهای مسلح در طول زمان عملیات آمادگی و مقابله با حادثه و ارائه آن جهت تصویب هیأتوزیران.
۲ ـ ایجاد هماهنگی و انسجام میان دستگاههای مختلف کشور درخصوص مراحل چهارگانه مدیریت بحران.
۳ ـ بررسی، تدوین و پیشنهاد سیاستها و برنامههای جامع فرهنگی، پژوهشی، آموزشی، تبلیغاتی، اطلاعرسانی و تمرینی در مراحل چهارگانه مدیریت بحران به شورایعالی.
۴ ـ تقویت زمینه همکاریهای منطقهای و بینالمللی، تبادل نظر و استفاده از تجربیات و دانش فنی کشورها و مؤسسات خارجی و بینالمللی مربوط به مراحل چهارگانه مدیریت بحران و نمایندگی کشور در مجامع بینالمللی با هماهنگی و همکاری دستگاههای ذیربط.
۵ ـ مستندسازی حوادث، اقدامات و تجزیه و تحلیل آنها.
۶ ـ برنامهریزی و هماهنگی جهت سازماندهی و آموزش کلیه تشکلهای مردمی، نهادهای غیردولتی و نیروهای بسیجی و داوطلب مردمی در مراحل چهارگانه مدیریت بحران.
۷ ـ پیگیری اجراء مصوبات و تصمیمات شورایعالی.
۸ ـ هماهنگی و نظارت در زمینه ایجاد و گسترش سیستمهای مؤثر پیشگیری، مقاومسازی و بهسازی لرزهای ساختمانها، زیرساختها و ابنیه و شریانهای حیاتی و مهم و بازسازی و بهسازی بافتهای فرسوده، روشهای اتکائی و جبرانی خسارت نظیر انواع بیمهها، حمایتهای مالی و سازوکارهای تشویقی، تسهیلات ویژه و صندوقهای حمایتی با همکاری دستگاههای ذیربط.
۹ ـ کمک به توسعه و گسترش مؤسسات علمی و مشاورهای فعال و استفاده از همکاریهای آنها به منظور استانداردسازی و بهبود کیفیت ارتقاء و کنترل ایمنی کالاها و خدمات، ساختمانها و تأسیسات زیربنایی کشور و نظارت بر رعایت استانداردهای مصوب.
۱۰ ـ تدوین نظام تقسیم کار ملی برای ارتقاء فرهنگ ایمنی برای آحاد جامعه با همکاری وزارتخانهها، سازمانها، نهادها و مؤسسات مرتبط با امر مدیریت بحران و ارائه آن به هیأتوزیران جهت تصویب.
۱۱ ـ تدوین ضوابط مربوط به تعیین سطوح، حالت اضطرار و شیوه اعلام بحرانهای ناشی از حوادث غیرمترقبه.
۱۲ ـ ابلاغ دستورالعملهای نحوه انجام اقدامات اضطراری و احتیاطی در هنگام وقوع و یا احتمال وقوع حوادث غیرمترقبه به دستگاههای ذیربط جهت اجراء.
۱۳ ـ انجام هماهنگیهای لازم جهت دراختیار گرفتن کلیه امکانات و توانمندیهای مورد نیاز مدیریت بحران کشور اعم از دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی و نیروهای مسلح در طول زمان مقابله با بحران.
۱۴ ـ تدوین مقررات و ضوابط مربوط به رسیدگی به تخلفات و تخطی و اهمال مقامات دولتی در کلیه دستگاههای ذیربط و مؤسسات عمومی غیردولتی، نیروهای نظامی و انتظامی و کلیه نهادها و دستگاههای تحت نظر مقام معظم رهبری در اجراء دستورات و مصوبات شورایعالی و سازمان در مواقع بروز بحران با همکاری قوه قضائیه و ستاد کل نیروهای مسلح و ارائه آن به هیأتوزیران جهت تصویب و پیگیری اجراء آنها.
۱۵ ـ تدوین پیشنهاد ضوابط و مقررات مربوط به اقدامات پیشگیرانه و برخورد با سوءاستفادهکنندگان، آشوبگران و غارتگران در زمان بروز حوادث با همکاری قوه قضائیه و ستاد کل نیروهای مسلح و ارائه آن به هیأتوزیران جهت تصویب، پیگیری و نظارت بر اجراء آنها.
۱۶ـ تدوین دستورالعملها و آئیننامههای مربوط به چگونگی جذب، توزیع و استفاده از کمکهای مردمی، خارجی و بینالمللی با همکاری دستگاههای ذیربط و ارائه آن به هیأتوزیران جهت تصویب و پیگیری آنها.
۱۷ ـ ایجاد نظام مدیریت جامع اطلاعات به کمک شبکههای اطلاعاتی مراکز علمی ـ تحقیقاتی ذیربط و سازمانهای اجرائی مسؤول و تشکیل مرکز مدیریت اطلاعات حوادث وابسته به سازمان به منظور هشدار به موقع قبل از وقوع حادثه احتمالی و اطلاعرسانی دقیق و به هنگام در زمان وقوع حادثه به مسؤولان و مردم.
۱۸ ـ نظارت عالیه و ارزیابی اقدامات دستگاههای اجرائی ذیربط درخصوص مراحل چهارگانه مدیریت بحران (به ویژه آمادگی و مقابله) و ارائه گزارش به شورای عالی.