آرای هیات عمومی دیوان عدالت اداری

رای شماره های ٢٩٨٨ الی ٣٠١١ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

با موضوع ١ـ ابطال مواد ٢ و ٣ مصوبه یکصد و دهمین جلسه مورخ ١١/۶/١٣٩٣ شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور ٢ـ ابطال مواد ٨ و ٢ مصوبه شماره ٢۴١٨ـ ٨/١١/١٣٩۶ و ١٠/١١/١٣٩۶ شورای اسلامی شهر تهران در خصوص تعیین نرخ عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده های مرکزی شهر تهران
بسمه تعالی

جناب آقای اکبرپور

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل محترم روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران

یک نسخه از رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره دادنامههای ٩٨٠٩٩٧٠٩٠۵٨١١٢٩٨٨ الی ٩٨٠٩٩٧٠٩٠۵٨١١٣٠١١ مورخ ٢٨/٨/١٣٩٨ جهت درج در روزنامه رسمی به پیوست ارسال میگردد.

مدیرکل هیأت عمومی و هیأتهای تخصصی دیوان عدالت اداری ـ مهدی دربین

تاریخ دادنامه: ٢٨/٨/١٣٩٨ شماره دادنامه: ٢٩٨٨ الی ٣٠١١ ،٩٧/٣۴٠٠ ،٩٧/٣۴٠١ ،٩٧/٨١۶ ،٩٧/٨١٧ ،٩٧/١۶۵٩ ،٩٧/١۶۶٠ ،٩٧/١۶٨٣ ،٩٧/١۶٨۵ ،٩٧/١۶٨۶ ،٩٧/٢٢٧۴ :پرونده های شماره ،٩٧/٣۴٠۴ ،٩٧/٣۴٠۵ ،٩٧/٣۴٠۶ ،٩٧/٣۵٠١ ،٩٨/٩٩٧ ،٩٧/٣٣٩٣ ،٩٧/٣٣٩۴ ،٩٧/٣٣٩۵ ،٩٧/٣٣٩۶ ،٩٧/٣٣٩٧ ،٩٧/٣٣٩٨ ،٩٧/٣٣٩٩ ٩٧/٣۴٠٢ ،٩٧/٣۴٠٣

مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

شاکیان: ١ـ پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا ٢ـ دیوان محاسبات کشور ٣ـ اتحادیـه اتومبیـل کرایـه تهران آقایان: ۴ـ امید محمدی ۵ ـ محسن هدهدی ۶ ـ سروج برفیان نماکردی ٧ـ حسن ابراهیمی ٨ ـ جعفر محمدی ٩ـ منصور رحیمی ١٠ـ محمـدرضا امجـدی پور ١١ـ حسن حسینـی سیانکی ١٢ـ هیبت اله عرب زاده ـ ١٣ـ مسعود شاددل ١۴ـ شهرام شریعت ١۵ ـ مجتبی بیات ١۶ـ مهدی وحدتی ١٧ـ بهروز حیدری و عیلرضا شهسـواری ١٨ـ داود خضر راحت خواه ١٩ـ محمدجعفر تقی زاده ٢٠ـ محمودرضا حاجی نصراله ٢١ـ ناصر محمدی ٢٢ـ یوسف محمدخانی ٢٣ـ محمد عبادتی نظرلو ٢۴ـ خانم: صدیقه غفاریان قهوه چی

موضوع شکایت و خواسته: ١ـ ابطال مواد ٢ و ٣ مصوبه یکصد و دهمین جلسه مورخ ١١/۶/١٣٩٣ شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور ٢ـ ابطال مواد ٨ و ٢ مصوبه شماره ٢۴١٨ـ ٨/١١/١٣٩۶ و ١٠/١١/١٣٩۶ شورای اسلامی شهر تهران در خصوص تعیین نرخ عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده های مرکزی شهر تهران

گردش کار: الف) دیوان محاسبات کشور به موجب شکایت نامه شماره ٧۵١/٢٠٠٠٠ ـ ١٧/۶/١٣٩٧ ابطال مواد ٢ و ٣ مصوبه یکصد و دهمین جلسه مورخ ١١/۶/١٣٩٣ شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته اعلام کرده است که:

«مطابق ماده ١٨ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب ١٣٨٩، تردد تمام یا بعضی از وسایل نقلیه موتوری در ساعات و محدودههایی از شهر که از سوی راهنمایی و رانندگی و یا محیط زیست و یا شهرداریهای مربوطه، منطقه ممنوعه پیشنهاد میشود و مطابق ضوابط شورای عالی ترافیک به تصویب شورای عالی هماهنگی ترافیک استانها در تهران به تصویب شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران میرسد ممنوع است اما در مواد ٣ و ٢ مصوبه مورد اعتراض، شهرداری تهران، به عنوان مرجع تصویب برای اجرای محدوده در شهر تعیین شده است و این امر، مغایر مـاده ١٨ قانـون یاد شـده و خـارج از حـدود و اختیـارات شورای عـالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور میباشد.»

متن مواد ٢ و ٣ مصوبه مورد شکایت به قرار زیر است:

«ماده٢ـ در صورتی که مدت زمان مورد نیاز برای اجرای محدودههای موقت بهدلیل عملیات عمرانی کمتر از سه ماه باشد، مرجع تصویب برای تعیین شرایط اجرای محدوده و طرح مدیریت و هدایت جریان ترافیک و اصلاح خطوط حمل و نقل عمومی با رعایت مفاد مواد ٢١١ و ٢١٢ آییننامه راهنمایی و رانندگی شهرداری مربوطه خواهد بود.

ماده٣ـ در صورتی که مدت زمان مورد نیاز برای اجرای محدودههای نوع (الف) بهدلیل عملیات عمرانی بیشتر از سه ماه باشد، مرجع تصویب برای تعیین شرایط اجرای محدوده و طرح مدیریت و هدایت جریان ترافیک و اصلاح خطوط حمل و نقل عمومی پس از تأیید شهرداری، شورای هماهنگی ترافیک استان و در شهر تهران، شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران است.»

ب) دیوان محاسبات کشـور، پلیس راهنمایی و راننـدگی ناجا، آقایـان امید محمدی و مهدی وحـدتی و محمودرضا حاجی نصراالله ابطال مواد ٢ و ٨ از مصوبه شماره ٢۴١٨ـ ٨/١١/١٣٩٧ و ١٠/١١/١٣٩٧ شورای اسلامی شهر تهران با موضوع تعیین نرخ عوارض تردد وسایل نقلیه در محدودههای مرکزی شهر تهران را خواستار شدهاند خلاصه همه شکایتهای مذکور به قرار زیر است:

«١ـ مطابق اصل ۵١ قانون اساسی، هیچ نوع مالیات وضع نمیشود مگر به موجب قانون. موارد معافیت و بخشودگی و تخفیف مالیاتی به موجب قانون مشخص میشود.

٢ـ بر اساس ماده ۴ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، دریافت هرگونه وجه، کالا و یا خدمات تحت هر عنوان از اشخاص حقیقی و حقوقی توسط وزارتخانه ها، مؤسسات و شرکتهای دولتی غیر از مواردی که در مقررات قانونی مربوط معین شده یا میشود. همچنین اخذ هدایا و کمک نقدی و جنسی در قبال کلیه معاملات اعم از داخلی و خارجی توسط وزارتخانهها و مؤسسات دولتی و شرکتهای دولتی و مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی، مؤسسات و شرکتهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام یا تصریح نام است و یا تابع قوانین خاص هستند ممنوع میباشد…

٣ـ وفق ماده ۵٠ قانون مالیات بر ارزش افزوده، برقراری هرگونه عوارض و سایر وجوه برای انواع کالاهای وارداتی و تولیدی و همچنین ارائه خدمات که در این قانون، تکلیف مالیات و عوارض آنها معین شده است، همچنین برقراری عوارض به درآمدهای ماخذ محاسبه مالیات، سود سهام شرکتها، سود اوراق مشارکت، سود سپردهگذاری و سایر عملیات مالی اشخاص نزد بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی مجاز، توسط شوراهای اسلامی و سایر مراجع ممنوع میباشد و به موجب ماده ٧١ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران وظایف شورای اسلامی شهرها تعیین گردیده است.

پیشنهادی :   رای شماره های ٢٣١٩ و ٢٣٢٠ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

بنا به مراتب فوق، با عنایت به حکم ماده ١٨ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی و احصاء وظایف شورای اسلامی شهرها مفاد مواد ٢ و ٨ مصوبه شماره ٢۴١٨ـ ٨/١١/١٣٩۶ و ١٠/١١/١٣٩۶ شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر تعیین عوارض وسایل نقلیه در هر یک از محدوده های موضوع مندرج در مصوبه از باب وضع هرگونه عوارض توسط هر مرجع دیگری غیر از مجلس شورای اسلامی ورود در حوزه تقنینی، خارج از حدود اختیارات قانونی شورای اسلامی شهر تهران ارزیابی و برخلاف مبانی احکام قانونی صدرالاشاره میباشد.»

متن مواد ٢ و ٨ از مصوبه شماره ٢۴١٨ـ ٨/١١/١٣٩۶ و ١٠/١١/١٣٩۶ شورای اسلامی شهر تهران به قرار زیر است:

«متن ماده ٢: عوارض تردد وسایل نقلیه در هر یک از محدودههای موضوع این مصوبه در هر روز برابر است با حاصل ضرب نرخ پایه به مبلغ دویست هزار ریال (با احتساب ٢٠% عوارض توسعه حمل و نقل دریایی)، در ضریب مربوط به محدوده تردد براساس جدول شماره یک، ضریب مربوط به ساعت تردد بر اساس جدول شماره ٢، ضریب مربوط به میزان آلایندگی وسیله نقلیه بر اساس جدول شماره ٣ و ضریب مربوط به زمان پرداخت بر اساس جدول شماره ۴، تجویز ورود یا تردد وسایل نقلیه در محدودههای ممنوعه، مطابق ضوابط شورای حمل و نقل ترافیک تهران، منوط به پرداخت این عوارض است.

جدول شماره ۱- ضریب محدوده تردد

ردیف محدوده تردد ضریب
۱ محدوده طرح ترافیک(حلقه اول) ۱/۵
۲ محدوده زوج و فرد(حلقه دوم) ۰/۵
تبصره ۱: در صورت ورود یا تردد وسایل نقلیه در هر دو محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد، عوارض مربوط به ورود یا تردد در محدوده طرح ترافیک اخذ خواهد شد.

جدول شماره ۲- ضریب مربوط به ساعت تردد

ردیف ساعت تردد ضریب
اولین ورود یا تردد آخرین ورود یا تردد
۱ ۶:۳۰ تا ۱۰ قبل از ۱۶ ۱
۲ ۱۰ به بعد قبل از ۱۶ ۰/۷
۳ ۱۰ به بعد بعد از ۱۶ ۱
۴۴ ۶:۳۰ تا ۱۰ بعد از ۱۶ ۱/۵
چنانچه وسیله نقلیه ای تنها در یکی از بازه های ساعات اوج (۶:۳۰ تا ۱۰ یا ۱۶ تا ۱۹) رویت گردد، ضریب ۱ و در صورتی که تنها در ساعات غیر اوج (۱۰ تا ۱۶) رویت گردد، ضریب ۰/۷ اعمال خواهد شد.

جدول شماره ۳- ضریب مربوط به میزان آلایندگی وسیله نقلیه

ردیف نوع وسیله نقلیه بر اساس میزان آلایندگی ضریب
۱ وسایل نقلیه برقی یا هیبریدی ۰/۱
۲ وسایل نقلیه دارای گواهی معاینه فنی برتر ۰/۸
۳ سایر وسایل نقلیه دارای گواهی معاینه فنی معتبر ۱
جدول شماره ۴-ضریب زمان پرداخت

ردیف زمان پرداخت ضریب
۱ حین ورود یا تردد(داشتن اعتبار کافی در حساب) ۰/۸
۲ حین ورود یا تردد(نداشتن اعتبار کافی در حساب) ۱
تبصره۲: شهرداری تهران مجاز است به منظور کنترل آلودگی هوا در شرایط وارونگی و تجاوز شاخص آلودگی از عدد ۱۰۰ و همچنین رعایت سقف تعیین شده توسط شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران جهت ورود و تردد وسایل نقلیه در محدوده های مصوب، نسبت به افزایش نرخ پایه موضوع این مصوبه، حداکثر به میزان پنجاه درصد (۵۰%) اقدام نماید.

متن ماده۸: در اجرای ماده ۷۷۴۴ قانون شهرداری، شهرداری تهران موظف است به منظور جبران عوارض ناشی از ورود و تردد غیر مجاز خودروها در محدوده های موضوع این مصوبه، نسبت به شناسایی خودروهایی که عوارض موضوع این مصوبه را پرداخت نکرده اند اقدام و بدهی دارنده خودرو بابت عوارض پرداخت نشده را به آخرین نشانی وی نزد راهنمایی و رانندگی اعلام نماید. دارنده خودرو موظف است حداکثر ظرف ۱۰ روز عوارض اعلام شده را به ترتیب مندرج در اعلامیه تشخیص عوارض پرداخت یا نسبت به آن نزد کمیسیون ماده ۷۷ قانون شهرداری اعتراض نماید.در صورت عدم اعتراض دارنده خودرو به عوارض تشخیص شده با تایید آن توسط کمیسیون موضوع ماده ۷۷، عوارض قطعیت یافته و با اعلام شهرداری تهران به اداره راهنمایی و رانندگی، نقل و انتقال خودرو منوط به پرداخت دیون معوق دارنده خودرو به شهرداری تهران مطابق ماده ۲۹قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب ۱۳۸۹خواهد بود.شهرداری تهران مجاز است در صورتی که دارندگان خودرو ظرف مدت سه ماه از قطعیت عوارض مذکور و اعلام به آن ها از طریق یاد شده نسبت به پرداخت آن اقدام ننمایند با رعایت تشریفات موضوع ماده ۷۷ قانون شهرداری نسبت به اجراییه و وصول عوارض مذکور وفق مقررات اجرای اسناد لازم الاجرا اقدام نمایند.در هر حال اخذ عوارض موضوع این تبصره مانع از اعمال قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی توسط پلیس از طریق جریمه وفق ماده ۱۸ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی نخواهد بود.»

پیشنهادی :   رای شماره ٣٠۵٢ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

در پاسخ به شکایات مذکور، رئیس شورای اسلامی شهر تهران به موجب لایحه شماره ۱۶۰/۳۲۲۶۶-۱۳۹۷/۱۱/۴توضیحات داده که خلاصه آن به قرار زیر است:

«مطابق ماده ۱ قانون تاسیس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور مصوب ۱۳۷۲/۱۲/۸، این شورا به منظور اعمای سیاست های جامه و هماهنگی ترافیکی و تهیه خط مشی لازم و بهبود اداره کلیه امور مربوط به امر عبور و مرور همانند طراحی، برنامه ریزی،سازماندهی، هماهنگی، هدایت،نظارت و انتظامات ترافیکی شهرها تشکیل شده است و مطابق ماده ۹ آیین نامه اجرایی قانون الحاق سه تبصره به بند ۱۲ ماده ۴ قانون نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۷۹/۱۱/۲ ، شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران جهت تعیین سیاستها و برنامه های شهرداری، موضوع تبصره ۱ قانون یاد شده در مورد امور مرتبط با راهنمایی و رانندگی تشکیل شده است. بر این اساس مواد ۳و ۲ مصوبه یکصد و دهمین جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور مورخ ۱۳۹۳/۶/۱۱ با موضوع اعمال محدودیت ممنوعه تردد به علت رویداد خاص یا عملیات اجرایی در یک یا چند معبر یا در بخشی از شهر به صورت موقت بوده و اساسا به عنوان مجوز شهرداری جهت تعیین محدوده ممنوعه تردد شهری نمی باشد و صلاحیت شورای عالی هماهنگی ترافیک در مقام سیاستگذاری کلان در حوزه حمل و نقل شهری و ترافیکی، منافاتی با حوزه تصمیم گیری امور مربوط به ترافیک شورای ترافیک تهران ندارد.مضافا بر اینکه ماده ۱۸ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب ۱۳۸۹ در خصوص موضوع محدوده های تردد ممنوع با تصریح عبارت «مطابق ضوابط شورای عالی ترافیک به تصویب شورای ترافیک تهران برسد.» مبین جایگاه این شورا و سیستگذاری سایر شوراهای ذکر شده بر اساس مقررات این نهاد استو همچنین ماده ۲ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون هوای پاک مصوب ۱۳۹۷ هیات وزیران نیز موید این امر است. بنابراین مواد ۳ و ۲ مصوبه مورد شکایت، فاقد هرگونه مغایرتی با قانون می باشد.

مطابق بند ۱۶ ماده ۸۰ قانون شوراها مصوب ۱۳۷۵ با اصلاحات و الحاقات بعدی و تبصره ۱ ماده ۵۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۳۸۷ و ماده ۱ آیین نامه اجرایی نحوه وضع و وصول عوارض توسط شورای اسلامی شهر،بخش،شهرک موضوع قانون یاد شده، شورای اسلامی شهر دارای صلاحیت تصویب لوایح برقراری یا لغو عوارض شهری بوده و از این حیث صرف وضع عوارض در خصوص تعیین نرخ عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده های مرکزی شهر تهران، در صلاحیت شورا و موافق با موازین قانونی است.همچنین مواد ۸ و ۲ مصوبه مورد شکایت فاقد هرگونه مغایرتی با اصل ۵۱ قانون اساسی و ماده ۴ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب ۱۳۸۰ است چرا که اصل ۵۱ نظر بر مالیات است و موضوع عوارض محلی منصرف از اصل مذکور بوده و همچنین ماده ۴ قانون ذکر شده نیز قابل تسری به شهرداری ها به عنوان نهاد عمومی غیردولتی نمی باشد. بنابراین مواد ۸ و ۲ از مصوبه مورد شکایت، مغایر قانون نبوده و موافق موازین قانونی تصویب شده است.»

ج)۱-اتحادیه اتومبیل کرایه تهران آقایان:۲-امید محمدی ۳-ناصر محمدی ۴-هیبت الله عرب زاده ۵- محمد عبادتی نظرلو ۶ـ محسن هدهدی ۷ ـ سروج برفیان نماکردی ۸ـ حسن ابراهیمی ۹ـ جعفر محمدی ۱۰ـ منصور رجبی۱۱ـ محمـدرضا امجـدی پور ۱۲ـ حسن حسینـی سیانکی ۱۳- یوسف محمدخانی ۱۴ـ مسعود شاددل ١۵ـ شهرام شریعت ١۶ ـ مجتبی بیات ١٧ـ بهروز حیدری و عیلرضا شهسـواری ١٨ـ داود خضر راحت خواه ١٩ـ محمدجعفر تقی زاده ٢٠ـ خانم صدیقه غفاریان قهوه چی به موجب دادخواست های تقدیمی جداگانه مدعی شده اند که در تصویب تعرفه عوارض و محدوده های طرح ترافیک نرخ تورم اعلامی از ناحیه بانک مرکزی رعایت نشده و میزان عوارض متناسب با درآمدهای اهالی تعیین نشده است و به همین جهت ابطال مصوبات را از حیث میزان آن درخواست کرده اند.

در پاسخ به این شکایات، رئیس شورای اسلامی شهر تهران به موجب لایحه شماره۱۶۰/۱۵۹۸۵-۱۳۹۸/۶/۱۱اعلام کرده است که:

«مطابق بند ۱۶ ماده ۸۰ «قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران» مصوب سال ۱۳۷۵ با اصلاحات و الحاقات بعدی، شوراهای اسلامی شهر می توانند با در نظر گرفتن سیاست های عمومی دولت که از سوی وزارت کشور اعلام می شود نسبت به تصویب لوایح برقراری یا لغو عوارض شهری و همچنین تغییر نوع و میزان آن اقدام نمایند.شاکی در بیان خواسته به صورت کلی اشاره نموده اند که «اخذ عوارض متناسب با تولیدات و درآمد اهالی محل» نیست و بدون ایفاد دلایل متقن و بدون استناد به آمارهای رسمی از مراجع صالح، صرفا به اشاره به شماره برخی از آرای صادره از دیوان عدالت اداری خواستار ابطال مصوبه شورا شده اند.در حالی که شورای اسلامی شهر تهران در تصویب لوایح عوارض و بهای خدمات، همواره میزان نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی را به عنوان مرجع رسمی و صالح اعلام نرخ تورم مدنظر داشته و علاوه بر آن فرمانداری و استانداری مربوطه به عنوان نمایندگان رسمی دولت در اعلام و اعمال سیاستهای عمومی دولت تمامی مصوبات شورای اسلامی شهر تهران را مورد بررسی قرار میدهند و در صورت مشاهده مغایرت با سیاستهای عمومی دولت ، از طریق ساز و کار پیش بینی شده در ماده ۹۰ قانون فوق الذکر، نسبت به اعتراض به مصوبه مربوطه در هیات تطبیق مصوبات اقدام می نمایند. چنانچه همه ساله برخی مصوبات مربوط به عوارض و بهای خدمات مورد اعتراض نهادهای دولتی نظیر فرمانداری قرار گرفته و با عودت مصوبه مزبور به شورای اسلامی شهر، آن مصوبه مورد اصلاح قرار میگیرد.»

پیشنهادی :   رأی شماره ٨١١ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۱۳۹۸/۸/۲۸ با حضور معاونین دیوان عدالت اداری و روسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رای مبادرت کرده است.

رای هیات عمومی

الف:مطابق ماده ۱۸ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال ۱۳۸۹، مقرر شده است:« تردد تمام یا بعضی از وسایل نقلیه موتوری در ساعات و محدوده هایی از شهر از سوی راهنمایی و رانندگی و یا محیط زیست و یا شهرداری های مربوطه، منطقه ممنوعه پیشنهاد می شود و مطابق ضوابط شورای عالی ترافیک به تصویب شورای عالی هماهنگی ترافیک استان ها در تهران به تصویب شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران می رسد ممنوع است …» نظر به اینکه در ماده ۲ مصوبات یکصد و دهمین جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، تعیین شرایط برای اجرای محدوده های موقت ترافیکی به دلیل عملیات عمرانی کمتر از ۳ ماه را به تصویب شهرداری موکول کرده و حال آن که مطابق ماده ۱۸ قانون مذکور حسب مورد شورای عالی هماهنگی ترافیک استان ها و یا در تهران شورای عالی هماهنگی ترافیک شهر تهران بایستی این شرایط را تصویب کند، ماده ۲ از مصوبه مذکور به علت مغایرت با ماده ۱۸ قانون یاد شده مستند به بند ۱ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می شود.

در ماده ۳ از مصوبه مورد اعتراض نیز هر چند مقرر شده اگر زمان عملیات عمرانی بیش از ۳ ماه باشد شورای هماهنگی ترافیک استان ها و در تهران شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران نسبت به تعیین محدوده موقت تردد اقدام کندولی چون مفهوم مخالف آن این است که اگر برای عملیات عمرانی کمتر از ۳ ماه زمان در نظر گرفته شده باشد به حکم ماده ۲ عمل خواهد شد، مفهوم مخالف ماده ۳ نیز به جهت مغایرت با ماده ۱۸ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می شود.

ب:مطابق ماده ۱۸ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال ۱۳۸۹ شورای عالی هماهنگی ترافیک استانها و شورای عالی هماهنگی ترافیک شهر تهران (حسب مورد) صلاحیت دارد که ساعات و محدوده هایی از شهر تهران را به عنوان منطقه ممنوعه تصویب کند و تردد تمام یا بعضی از وسایل نقلیه موتوری در ساعات و محدوده های ممنوعه نهی شده است و نیروی انتظامی موظف است برای متخلف از این حکم، قبض جریمه عبور ممنوع صادر کند و به او اخطار کند که از محدوده طرح ترافیک خارج شود. نظر به اینکه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهر تهران برای محدوده های ترافیکی حلقه اول و دو ظرفیت خودرو مجاز در روز را پیش بینی کرده است که از طریق خرید مجوز طرح ترافیک امکان ورود به محدوده های مذکور را دارند، تردد مازاد بر سقف مذکور، غیرمجاز محسوب می شود و شورای اسلامی شهر تهران نمی تواند ولو با فرش مجوز طرح ترافیک، امکان ورود خودروهای مازاد برسقف تعیین شده توسط شورای عالی هماهنگی ترافیک شهر تهران به محدوده های ممنوعه را صادر کند. با توجه به مراتب حکم ماده ۲ مصوبات شماره ۲۴۱۸-۱۳۹۶/۱۱/۸ و ۱۳۹۶/۱۱/۱۰شورای اسلامی شهر تهران در حدی که ناظر بر فروش مجوز طرح ترافیک مازاد بر سقف شورای عالی هماهنگی ترافیک شهر تهران می باشدمغایر ماده ۱۸ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی است و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۹۲ ابطال می شود.

ج:حکم ماده ۸ مصوبات مورد اعتراض در حدی که ناظر بر دریافت عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک علاوه بر جریمه موضوع ماده ۱۸ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی است در مواردی که سقف تعیین شده توسط شورای عالی هماهنگی ترافیک شهر تهران برای ورود به محدوده های طرح ترافیک حلقه اول و دوم پر شده است، مغایر ماده ۱۸ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی است و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می شود.

هیات عمومی دیوان عدالت اداری

معاون قضایی دیوان عدالت اداری-مرتضی علی اشراقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *