آموزشی و تربیتیفصل چهارم - وظایف وزارت آموزش و پرورشقانون اهداف و وظایف وزارت آموزش و پرورش

قانون اهداف و وظایف وزارت آموزش و پرورش – ماده ۱۰

ماده ۱۰ – وزارت دارای وظایف زیر است:
۱ – تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش بر اساس قانون مصوب ۵۸.۱۱.۲۷ و اصلاحیه های آن.
۲ – قانون تشکیل شورای منطقه ای و حدود وظایف و اختیارات آن به تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد رسید.
۳ – تهیه و تدوین مقررات و تنظیم لوایح مربوط به وظایف محوله.
۴ – تهیه و پیشنهاد برنامه های میان مدت و بلند مدت در جهت تأمین اهداف و آموزش و پرورش.
۵ – همکاری با وزارتین فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر دستگاه هایی که به نحوی در امر آموزش دخالت دارند جهت هماهنگ نمودن آموزش ها در چهارچوب نظام آموزشی کشور.
تبصره ۱ – آیین نامه اجرایی این بند توسط وزارت و دیگر دستگاه های اجرایی که به نحوی در امر آموزش دخالت دارند، تهیه و به تصویب هیأت وزیران می رسد.
تبصره ۲ – مرجع تشخیص دستگاه هایی که به نحوی در امر آموزش دخالت دارند شورای عالی انقلاب فرهنگی می باشد.
۶ – تأمین و تدارک نیازمندیهای آموزشی و پرورشی ( مکان تجهیزات، امکانات دیگر آموزشی و کمک آموزشی) .
۷ – تألیف و طبع و توزیع کتب درسی و نشریات کمک آموزشی بر اساس برنامه ریزی های زمان بندی شده در چهارچوب نظام آموزشی با رعایت اصل ۱۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت بافت متناسب زندگی روستایی، عشایری و شهری.
۸ – زیر پوشش قرار دادن کلیه کودکان لازم التعلیم و تقویت نهضت سوادآموزی.
۹ – آموزش مستمر معلمان و کارکنان وزارت به منظور ارتقاء سطح توانایی شغلی آنان.
۱۰ – جذب و انتخاب افراد صالح برای تعلیم و تربیت از طریق گزینش.
۱۱ – تأمین نیاز نیروی انسانی آموزشی و پرورشی وزارت از طریق ایجاد دانشسراها و مراکز تربیت معلم و آموزشکده های فنی و حرفه ای.
۱۲ – توسعه و تعمیم تربیت بدنی به ویژه مربوط به فنون نظامی در سطح مدارس و مراکز آموزشی وابسته به وزارت با هماهنگی دستگاه های ذیربط.
۱۳ – انجام اقدامات لازم به منظور تأمین، حفظ و ارتقاء سلامت جسمی، روانی و اجتماعی دانش آموزان کشور با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.
تبصره – آیین نامه اجرای این بند مشترکاً توسط وزارتین آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
۱۴ – صدور اجازه تأسیس و نظارت مستمر بر مدارس وابسته به مردم و دیگر دستگاه های اجرایی و آموزشگاه های آزاد.
۱۵ – ایجاد و اداره مدارس ایرانیان مقیم خارج از کشور با هماهنگی وزارت امور خارجه.
۱۶ – نظارت بر اجرای صحیح و دقیق کلیه آیین نامه ها و سنجش و ارزیابی نتایج حاصله از برنامه ها.
۱۷ – برقراری ارتباط با مؤسسات بین المللی و مؤسسات سایر کشورها در زمینه مسائل آموزش و پرورش با هماهنگی وزارت امور خارجه در چهارچوب سیاست های کلی کشور.
۱۸ – تأسیس مراکز فنی و حرفه ای در جهت تأمین اهداف این قانون.
۱۹ – بکارگیری امکانات ویژه و انجام اقدامات لازم در زمینه تعلیم و تربیت فرزندان شهدا و مفقودین و اسراء با همکاری و هماهنگی بنیاد شهید انقلاب اسلامی.
۲۰ – همکاری و هماهنگی با دستگاه های ذیربط نسبت به ارتقاء سطح آموزش علمی و عملی محصلین و مدرسین فنی و حرفه ای.
۲۱ – ایجاد شرایط و امکانات مناسب به منظور ارائه آموزش های نظامی در آموزشگاه ها.
۲۲ – تأمین آموزش و پرورش رایگان برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه.
۲۳ – وزارت موظف است از طریق ایجاد و تقویت مدارس استثنایی نیاز افراد عقب مانده را تأمین کند.
۲۴ – توجه لازم به هنر و تلطیف ذوق و عواطف دانش آموزان و پرورش خلاقیت های هنری آنان و نیز استفاده از هنر در فعالیت های آموزشی و تربیتی.
۲۵ – اهتمام بیشتر جهت تعلیم و تربیت دانش آموزان بی سرپرست بی بضاعت و یا دانش آموزانی که اولیاء آنها فاقد صلاحیت سرپرستی باشند با همکاری دستگاه های ذیربط.
۲۶ – ارتباط مستمر با اولیاء دانش آموزان و استمداد از آنها در تعلیم و تربیت با توجه به نقش عظیم خانواده در این امر خطیر.
۲۷ – برنامه ریزی و اجرای برنامه های جاذب و متنوع به منظور استفاده مفید و سازنده از اوقات فراغت دانش آموزان در محدوده اعتبارات مصوب دستگاه های اجرایی ذیربط و با استفاده از کمک های مردمی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *