آموزشی و تربیتیفصل هفتم ـ هدف های عملیاتی و راهکارهامصوبه «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش»

مصوبه «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» – هدف‏ های

هدف‏ های عملیاتی و راهکار های ذیل آنها، لزوماً از تناظر یک به یک با هدف‏ های ‏کلان برخـوردار نیستند. از این رو، برخی هدف‏ های عملیاتی و نیز راهکار های ذیل ‏یک هدف‏ کلان، ممکـن است با هـدف‏ های کلان دیگـری نیز مرتبط باشند. با تـوجه ‏به این گـونه ارتباط‏ها، هر راهکار، برای هدفی که ذیل آن آمده است، جنبه اصلی و ‏برای برخی هـدف‏ های دیگر جنبه مکمل دارد. به هنـگام عملیاتی کردن احـکام این ‏سـند، لازم است در تدوین برنامه‏ هـای میان مدت و کـوتاه مدت این گونه پیوستـگی‏ها ‏مورد توجه قرار گیرد. ‏
‏۱ـ پرورش تربیت یافتگانی که: ‏
ـ دین اسلام را‏ حق دانسته و آن را به عنوان نظام معیار می شناسند و به آن باور ‏دارند و آگاهانه و آزادانه و شجاعانه و فداکارانه برای تکوین و تعالی اخلاقی خود و دست یابی ‏به مرتبه ای از حیات طیبه و استقرار حکومت عدل جهانی مهدوی از آن تبعیت می نمایند ‏و به رعایت احکام و مناسک دین و موازین اخلاقی مقید هستند. ‏
ـ از دانش‏ های پایه و عمومی سازگار با نظام معیار اسلامی، هم چنین از توان تفکر، ‏درک و کشف پدیده ها و رویدادها به عنوان آیات الهی و تجلی فاعلیت خداوند در خلقت و ‏نیز دانش، بینش و مهارت ها و روحیه ی مواجهه ی‏ علمی و خلاق با مسائل فردی و ‏خانوادگی و اجتماعی برخوردارند.‏
ـ با درک مفاهیم اجتماعی و سیاسی و «احترام به قانون» و اندیشه‏ورزی در آن ها، ‏شایستگی رویارویی مسئولانه و خردمندانه با تحولات اجتماعی و سیاسی را کسب می کنند ‏و با رعایت وحدت و تفاهم ملی، در دفاع از عزت و اقتدار ملی می کوشند و با روحیه ی ‏مسئولیت پذیری و تعالی خواهی و برخوردار از مهارت های ارتباطی، در حیات خانوادگی و ‏اجتماعی (در سطوح محلی تا جهانی) با رعایت اصول برگرفته از نظام معیار اسلامی، ‏مشارکت مؤثر دارند.‏
ـ با درک مفاهیم اقتصادی در چارچوب نظام معیار اسلامی از طریق کار و تلاش و ‏روحیه ی انقلابی و جهادی، کارآفرینی، قناعت و انضباط مالی، مصرف بهینه و دوری از ‏اسراف و تبذیر و‏ با رعایت وجدان، عدالت و انصاف در روابط با دیگران در فعالیت های اقتصادی ‏در مقیاس خانوادگی، ملی و جهانی مشارکت می نمایند.‏
ـ دارای حداقل یک مهارت مفید برای تأمین معاش حلال باشند بگونه ای که در ‏صورت جدایی از نظام رسمی تعلیم و تربیت در هر مرحله، توانایی تأمین زندگی خود و ‏اداره خانواده را داشته باشند.‏
ـ با درک مفاهیم بهداشت فردی و اجتماعی و مسائل زیست بوم طبیعی و شهری ‏به منزله امانات الهی، شایستگی حفظ و ارتقای سلامت فردی و بهداشت محیطی را کسب ‏می کنند و با ورزش و تفریحات سالم فردی و گروهی، به نیازهای جسمی و روانی خود و ‏جامعه‏ بر اساس اصول برگرفته از نظام معیار اسلامی، پاسخ می دهند.‏
ـ با قدرشناسی و درک زیباشناسانه ی آفرینش الهی و مصنوعات هنرمندانه بشری، ‏درک مفاهیم فرهنگی و میان فرهنگی‏ و بهره گیری از قدرت تخیل، توانمندی های لازم ‏در خلق آثار فرهنگی و هنری را به دست می آورند و برای حفظ و تعالی میراث فرهنگی، ‏تمدنی و هنری در سطح ملی و جهانی براساس نظام معیار اسلامی می کوشند (هدف های ‏کلان ۱و ۴ و ۵ و۲ و ۸).‏
راهکار۱/۱ـ طراحی، تدوین و اجرای برنامه درسی ملی براساس اسناد تحول راهبردی ‏و باز تولید برنامه های درسی موجود با تأکید بر: ‏
الف). متناسب سازی حجم و محتوی کتب درسی و ساعات و روزهای آموزشی با ‏توانمندی ها و ویژگی های دانش آموزان.‏
ب). حاکمیت رویکرد فرهنگی ـ تربیتی در تولید محتوی و تقویت شایستگی های ‏پایه ی دانش آموزان
ج). بهره مندی فزونتر از روش های فعال، خلاق و تعالی بخش‏
د). بهره گیری از تجهیزات و فناوری های نوین آموزشی و تربیتی در راستای اهداف‏
ه). توجه بیشتر به تفاوت های فردی به ویژه هویت جنسیتی دانش آموزان و تفاوت های ‏شهری و روستایی
راهکار۲/۱ـ تدوین برنامه های عملیاتی لازم در راستای ترویج، تقویت مستمر و ‏تحکیم فضایل اخلاقی در محیط های تربیتی با استفاده از تمام ظرفیت های آموزشی و ‏تربیتی با تأکید بر اولویت کرامت و عزت نفس و شجاعت، حیاء و عفت، صداقت، مسئولیت پذیری ‏و نظم در تمام دوره های تحصیلی
راهکار۳/۱ـ توسعه فرهنگ اقامه نماز و اهتمام به برپایی نماز جماعت در مدرسه و ‏تقویت انس با قرآن در دانش آموزان و توسعه ی فرهنگ و سواد قرآنی با اصلاح برنامه ها و ‏توانمندسازی معلمان در راستای تقویت مهارت روخوانی و روان خوانی در دوره ابتدایی، ‏آشنایی با مفاهیم کلیدی قرآن در دوره متوسطه اول و آموزش معارف قرآنی در متوسطه ‏دوم بر اساس منشور توسعه فرهنگ قرآنی
راهکار۴/۱ـ ایجاد ساز و کارهای ترویج و نهادینه سازی فرهنگ ولایت مداری تولی و ‏تبرّی، امر به معروف و نهی از منکر، روحیه جهادی و انتظار «زمینه سازی برای استقرار ‏دولت عدل مهدوی (عج)» با تأکید بر بهره گیری از ظرفیت حوزه های علمیه و نقش الگویی ‏معلمان و اصلاح روش ها
راهکار۵/۱ـ ارائه ی آموزش زبان خارجی در چارچوب بخش انتخابی (نیمه تجویزی) ‏برنامه ی درسی، با رعایت اصل تثبیت و تقویت هویت اسلامی ـ ایرانی‏
راهکار ۶/۱ـ گسترش و تنوع دادن به حِرَف و مهارت های مورد نیاز جامعه و تعلیم ‏متناسب و برنامه ریزی شده آن در همه دوره های تحصیلی و برای همه دانش آموزان
راهکار ۷/۱ـ ایجاد ساز و کار برای تقویت انسجام اجتماعی و وحدت ملی و احیاء ‏هویت افتخارآمیز اسلامی ـ ایرانی در دانش آموزان و معلمان با تأکید بر آموزش و اجرای ‏سرود ملی و به اهتزاز درآوردن پرچم جمهوری اسلامی ایران در تمام مدارس
‏۲ـ تعمیق تربیت و آداب اسلامی، تقویت اعتقاد و التزام به ارزش های انقلاب اسلامی ‏‏(۱و۲ و ۸)‏
راهکار ۱/۲ـ بازنگری و اصلاح برنامه های درسی مبتنی بر رویکرد فرهنگی ـ تربیتی ‏و تقویت و توسعه جنبه های تربیتی و اخلاقی آنها به منظور فراهم آوردن زمینه تربیت پذیری ‏دانش آموزان براساس فرهنگ اسلامی ـ ایرانی
راهکار ۲/۲ـ تعمیق تقوای الهی و مهارت خویشتنداری، انتخابگری درست و تعالی ‏بخش مستمر دانش آموزان با استفاده از فرصت ایام ا…، برگزاری مراسم آگاهی بخش و ‏نشاط انگیز در اعیاد و وفیات، حضور فعال و مشارکت دانش آموزان در محافل، مجالس و ‏اماکن مذهبی و تقویت انس با دعا و توسل
راهکار۳/۲ـ تقویت شایستگی های اعتقادی، اخلاقی و حرفه ای مدیران و معلمان و ‏تحکیم نقش الگویی آنان و فراهم آوردن ساز و کارهای اجرایی برای مشارکت فعال و مؤثر ‏ایشان در برنامه های تربیتی و فعالیت های پرورشی مدارس و واگذاری مسئولیت کلان تربیتی ‏مدرسه به مدیران مدارس ‏
راهکار ۴/۲ـ تقویت ایمان، بصیرت دینی و باور به ارزش های انقلاب اسلامی و ‏توانمندسازی مربیان و دانش آموزان برای وفاداری و حمایت آگاهانه از این ارزش ها و ‏مواجهه هوشمندانه با توطئه های دشمنان با استفاده از ظرفیت برنامه های آموزشی و ‏تربیتی آموزش و پرورش و مشارکت خانواده و سایر نهادها و دستگاه ها به ویژه حوزه های ‏علمیه و حضور فعال و سازمان یافته دانش آموزان و مدارس در برنامه های سیاسی و ‏اجتماعی و انقلابی
راهکار ۵/۲ـ ایجاد ساز و کارهای لازم برای تقویت آداب و سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی، ‏در تمام ساحت های تعلیم و تربیت به عنوان رویکرد حاکم در فرایند طراحی، تدوین و ‏اجرای برنامه های درسی و آموزشی
راهکار ۶/۲ـ طبقه بندی و متناسب سازی مقولات و موضوعات تربیتی و اخلاقی با ‏مراحل رشد و ویژگی های دانش آموزان و اهداف و نیازهای نظام تعلیم و تربیت رسمی ‏عمومی و جامعه
راهکار ۷/۲ـ استانداردسازی و تدوین شاخص های کیفی برای ارزیابی فعالیت های ‏فرهنگی و تربیتی مدارس
راهکار ۸/۲ـ استفاده از ظرفیت برنامه های درسی، منابع آموزشی، شبکه ملی اطلاعات و ‏ارتباطات، کتابخانه، فرصت اردوها و فعالیت های برون مدرسه به ویژه مساجد و کانون های ‏مذهبی برای تقویت معرفت و باور به معارف الهی به ویژه اعتقاد به توحید و معاد و ولایت ‏و انتظار با رویکرد قرآنی، روایی و عقلانی در دانش آموزان
‏۳ـ ترویج و تعمیق فرهنگ حیا، عفاف و حجاب متناسب با قابلیت ها و ظرفیت های ‏نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی (۱و۲)‏
راهکار ۱/۳ـ بازنگری و بازتولید برنامه ها و محتوای آموزشی و روش های تربیتی برای ‏درونی سازی و تعمیق و ترویج فرهنگ حیا، عفاف و حجاب‏
راهکار ۲/۳ـ اتخاذ تدابیر مناسب جهت جذب، تربیت و بکارگیری نیروی انسانی شایسته ‏و متعهد و عامل به رعایت حیا، عفاف و پوشش مناسب در کلیه مراکز اداری و آموزشی
راهکار ۳/۳ـ جلب مشارکت سازنده و اثربخش خانواده ها در حفظ، تعمیق و اشاعه حیا، ‏عفاف، و پوشش دانش آموزان
راهکار ۴/۳ـ ایجاد ساز و کارهای لازم برای هماهنگی رسانه ها و تولیدکنندگان کتب ‏و مواد آموزشی، لوازم التحریر و تجهیزات آموزشی و تربیتی در جهت ترویج فرهنگ حیا، ‏عفاف و حجاب مناسب در دانش آموزان
راهکار ۵/۳ـ طراحی و ارائه الگوی لباس و پوشش مناسب، متنوع، زیبا و آراسته ‏مبتنی بر فرهنگ اسلامی ـ ایرانی برای مربیان و دانش آموزان پسر و دختر در راستای ‏تقویت هویت اسلامی ـ ایرانی‏
راهکار ۶/۳ـ برنامه ریزی به منظور اقناع فکری دانش آموزان برای پذیرش قلبی و ‏درونی حیا، عفاف، حجاب و عمل به آن با تبیین دیدگاه اسلام ‏
راهکار ۷/۳ـ ارائه خدمات مشاوره ای ـ تربیتی در کلیه سطوح تحصیلی برای افزایش ‏سلامت جسمی و روحی دانش آموزان‏
‏۴ـ تقویت بنیان خانواده و کمک به افزایش سطح توانایی ها و مهارتهای خانواده ‏در ایفای نقش تربیتی متناسب با اقتضائات جامعه اسلامی (۲و۵)‏
راهکار ۱/۴ـ آموزش و ارتقاء مدیریت خانواده در استفاده مناسب از ابزار رسانه در محیط ‏خانواده همسو با اهداف نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی
راهکار ۲/۴ـ تدوین اصول راهنما و پودمان های آموزشی برای تبیین نقش مدرسه، ‏رسانه‏ها و خانواده در تأمین پیش نیازهای ورود کودک به مدرسه و ایجاد ساز و کارهای ‏لازم برای هماهنگی و همسویی آنها با هم و با اهداف نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی
راهکار ۳/۴ـ تدوین برنامه جامع مشارکت خانواده و نهادهای تربیتی و آموزشی برای ‏تقویت فرهنگ تربیتی خانواده ها و تحقق شایستگی های پایه دانش آموزان
راهکار ۴/۴ـ افزایش میزان مشارکت خانواده ها در فعالیت های آموزشی و تربیتی مدرسه، ‏برگزاری دوره های آموزشی اثربخش، ارائه خدمات مشاوره ای به خانواده های آسیب پذیر و ‏آسیب زا برای همسوسازی اهداف و روش های تربیتی خانواده و مدرسه‏
راهکار ۵/۴ـ اضافه نمودن درس مدیریت و سلوک مناسب خانواده به جدول برنامه ی ‏درسی دوره متوسطه در تمامی رشته ها و برای تمام دانش آموزان
راهکار ۶/۴ـ تهیه و تدوین محتوای آموزشی برای دانش آموزان جهت آشنایی با ویژگی ها، ‏نیازها و وظایف خانواده در چارچوب ارزش ها و معیارهای اسلامی
‏۵ ـ تأمین و بسط عدالت در برخورداری از فرصت‏ های تعلیم و تربیت با کیفیت مناسب ‏با توجه به تفاوت ها و ویژگی های دختران و پسران و مناطق مختلف کشور (۳ و ۵ و ۷)‏
راهکار ۱/۵ ـ تعمیم دوره پیش دبستانی به ویژه در مناطق محروم و نیازمند حتی الامکان ‏با مشارکت بخش غیردولتی با تأکید بر آموزش های قرآنی و تربیت بدنی و اجتماعی
راهکار ۲/۵ ـ برنامه ریزی و تمهید مقدمات برای پوشش کامل دوره آموزش عمومی ‏و برخوردار از کیفیت مناسب در تمام مناطق کشور
راهکار ۳/۵ ـ توانمندسازی دانش آموزان ساکن در مناطق محروم، روستاها، حاشیه ی ‏شهرها، عشایر کوچ نشین و هم چنین مناطق دوزبانه با نیازهای ویژه، با تأکید بر ایجاد ‏فرصت های آموزشی متنوع و باکیفیت
راهکار ۴/۵ ـ اولویت بخشی به تأمین و تخصیص منابع، تربیت نیروی انسانی کارآمد، ‏تدوین برنامه برای رشد، توانمندسازی و مهارت آموزی، ادامه تحصیل و حمایت مادی و معنوی ‏دانش آموزان مناطق محروم و مرزی ‏
راهکار ۵/۵ ـ اختصاص حداقل ۱۰درصد و حداکثر ۲۰ درصد از برنامه های آموزشی ‏به معرفی حرفه ها، هنرها، جغرافیا، آیین و رسوم و نیازها و شرایط اقلیمی و جغرافیایی ‏استانها به ویژه مناطق روستایی وعشایری با رعایت استانداردهای ارتقای کیفیت و تقویت ‏هویت اسلامی ـ ایرانی دانش آموزان در چارچوب ایجاد کارآمدی و تقویت هویت ملی ‏
راهکار ۶/۵ ـ طراحی و تدوین برنامه آموزشی متناسب با نیازها و نقش های دختران ‏و پسران.‏
راهکار ۷/۵ ـ طراحی و تدوین برنامه تعلیم و تربیت انعطاف پذیر، متناسب با ویژگی های ‏شخصیتی و محیطی استعدادهای گوناگون دانش آموزان به منظور شکوفائی استعدادهای ‏خاص و افزایش کارآمدی و مفید بودن آنها
راهکار ۸/۵ ـ ساماندهی و بکارگیری بهینه و اثربخش منابع انسانی و توزیع عادلانه ‏آن در سراسر کشور
‏۶ ـ تنوع بخشی به محیط‏های یادگیری در فرایند تعلیم و تربیت رسمی عمومی ‏‏(۱و۳و۸)‏
راهکار ۱/۶ ـ ایجاد، توسعه و غنی سازی واحد اطلاعات و منابع آموزش و پرورش در سطح ‏مدرسه (از قبیل کتابخانه، آزمایشگاه و کارگاه، شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات)‏
راهکار ۲/۶ ـ تقویت و توسعه ی تعاملات نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی با جامعه و ‏سایر دستگاه ها و نهادها از طریق گسترش ساختار تلفیقی و مسئله محور در ضمن طراحی و ‏اجرای برنامه‏های درسی
راهکار ۳/۶ ـ ایجاد موزه و نمایشگاه علم و فناوری در هر یک از شهرستان ها تا پایان ‏برنامه ششم توسعه کشور، به منظور فراهم آوردن زمینه مشاهده و تجربه فزون تر دانش آموزان ‏و عینی تر کردن محتوای آموزشی کتب درسی
راهکار ۴/۶ ـ ساماندهی و مدیریت بر فعالیت های مؤسسات و آموزشگاه های آزاد ‏وابسته به وزارت آموزش و پرورش، بازنگری و بازتولید محتوای برنامه های آموزشی آنها ‏همسو با اهداف و برنامه های تحولی آموزش و پرورش و نظارت و ارزیابی مستمر بر ‏عملکرد آنها و هماهنگی و همکاری با دستگاه های ذی ربط برای ایجاد همسویی سایر ‏آموزشگاه های آزاد با اهداف برنامه های نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی
راهکار ۵/۶ ـ تنظیم و اجرای برنامه جامع کارآفرینی و مهارت آموزی برای تمام ‏دوره های تحصیلی به ویژه دانش آموزان دوره متوسطه تا پایان برنامه پنجم توسعه در برنامه ‏درسی و آموزشی
راهکار ۶/۶ ـ ایجاد شبکه ای از محیط های یادگیری مانند پژوهش سراها، اردوگاه ها، ‏خانه‏های فرهنگ، کتابخانه های عمومی، نمایشگاه ها و موزه‏های تخصصی علوم و فناوری، ‏مراکز کارآفرینی، ورزشگاه ها و سایر مراکز مشابه و برقراری تعامل اثربخش مدارس با این ‏محیط ها، با رعایت اصل غنی سازی محیط مدرسه با همکاری سایر دستگاه ها
‏۷ـ افزایش نقش مدرسه به عنوان یکی از کانون های پیشرفت محلی، به ویژه در ابعاد ‏فرهنگی ـ اجتماعی (۲و۱و ۵ و۷)‏
راهکار ۱/۷ـ فراهم آوردن زمینه های لازم برای نقش آفرینی مدرسه به عنوان کانون ‏کسب تجربیات تربیتی محله و جلوه ای از جامعه اسلامی و حیات طیبه با تفویض اختیار و ‏مسئولیت به آن و استانداردسازی تمام مؤلفه ها و عوامل درون مدرسه ای
راهکار۲/۷ـ نهادینه سازی و تقویت همکاری مدرسه با مراکز فرهنگی و علمی محله ‏به ویژه مسجد و کانون های مذهبی و حوزه های علمیه و مشارکت فعال مدیران، معلمان و ‏دانش آموزان در برنامه های مرتبط محله و نیز حضور نظام مند و اثربخش روحانیون توانمند ‏و مبلغان مذهبی باتجربه در مدرسه
راهکار ۳/۷ـ برقراری ارتباط سازمان یافته مراکز علمی ـ پژوهشی با نظام تعلیم و تربیت ‏رسمی عمومی در سطح ملی و منطقه ای و بهره مندی از پشتیبانی علمی و تخصصی حوزه های ‏علمیه و مؤسسات آموزش عالی و مراکز آموزش فنی و حرفه ای به ویژه دانشکده های علوم قرآنی، ‏علوم تربیتی و روانشناسی در مدارس
‏۸ ـ افزایش مشارکت نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی و مدرسه و معلمان و ‏دانش آموزان در رشد و تعالی کشور در عرصه های دینی، فرهنگی، اجتماعی در سطح محلی ‏و ملی به عنوان نهاد مولد سرمایه انسانی، فرهنگی، اجتماعی و معنوی (۵، ۲ و ۷)‏
راهکار ۱/۸ ـ اصلاح، ارتقاء و تغییر نگرش به آموزش و پرورش به عنوان سازمان فراگیر ‏و نیروی اثرگذار اجتماعی در خدمت اهداف رشد و تعالی کشور به ویژه اهداف فرهنگی و ‏اجتماعی
راهکار ۲/۸ ـ ایجاد ساز و کارهای لازم برای تقویت جایگاه و منزلت فرهنگی و ‏اجتماعی معلمان
راهکار ۳/۸ ـ بسترسازی برای حضور فعال دانش آموزان در تشکل‏های رسمی و قانونی ‏مرتبط با اتکا به ظرفیت‏های درون و برون آموزش و پرورش از قبیل: بسیج دانش آموزی، ‏کانون های علمی و فرهنگی و انجمن اسلامی دانش آموزان
راهکار ۴/۸ ـ فراهم آوردن ساز و کار های قانونی برای حضور فعال و مؤثر مسئولین ‏نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی در نهاد های سیاست گذار و تصمیم ساز فرادستی به عنوان ‏یکی از ارکان تعالی و پیشرفت همه جانبه و پایدار کشور
راهکار ۵/۸ ـ تبیین دستاوردهای علمی و فنی تمدن اسلامی ـ ایرانی در برنامه های ‏درسی و آموزشی و تقویت باور و روحیه مسئولیت پذیری دانش آموزان برای تحقق تمدن نوین ‏اسلامی در راستای دستیابی به جامعه عدل مهدوی
راهکار ۶/۸ ـ تقویت شایستگی های حرفه ای و اعتقادی مدیران و معلمان و فراهم آوردن ‏ساز و کارهای اجرایی برای مشارکت فعال و مؤثر ایشان در برنامه های تربیتی و فعالیت های ‏پرورشی مدارس‏
راهکار ۷/۸ ـ تأکید بر معلم محوری در رابطه معلم و دانش آموز در عرصه تعلیم و ‏تربیت و جلوگیری از اجرای هر سیاست و برنامه نظری و عملی که این محوریت را ‏مخدوش نماید
راهکار ۸/۸ ـ مشارکت فعال آموزش وپرورش در مواجهه با نیازهای فوری و عمومی ‏جامعه از قبیل شیوع بیماری های فراگیر، زلزله، رفع بیسوادی، حاکمیت قوانین و مقررات، ‏حفظ و پاکیزگی محیط زیست، خدمت به محرومین، حرکت های خیرخواهانه مردمی و ‏انقلابی از طریق برگزاری دوره ها، اردوهای آموزشی و توجیهی برای آماده سازی مربیان و ‏دانش آموزان
‏ راهکار ۹/۸ ـ تعامل اثر بخش با مراکز فرهنگی و اجتماعی و استفاده از ظرفیت ‏رسانه ها ـ به ویژه رسانه ملی ـ برای تبیین جایگاه نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی در ‏تولید سرمایه اجتماعی و فرهنگی و جلوگیری از کوچک انگاری نقش آن در سرنوشت آینده ‏کشور از منظر معارف اسلامی
‏۹ـ جلب مشارکت ارکان سهیم و مؤثر و بخش عمومی و غیردولتی در تعلیم و تربیت ‏رسمی عمومی (۵ و ۲ و ۷)‏
راهکار ۱/۹ـ ایجاد تسهیلات قانونی و ساز و کارهای تشویقی و انگیزشی لازم اعم از ‏مادی و معنوی، برای بسط فرهنگ نیکوکاری و تعاون ، مشارکت پذیری و مشارکت جویی ‏در جامعه و در بین دانش آموزان با الهام از آموزه های دینی با تأکید بر استفاده مناسب ‏از ظرفیت کتاب های درسی، مجلات و رسانه های آموزشی و برگزاری اردوهای جهادی
راهکار ۲/۹ـ ایجاد ساز و کارهای مناسب برای حفظ و ارتقای مستمر سطح مشارکت ‏واقفین و خیرین مدرسه ساز از قبیل نامگذاری مدارس به نام ایشان، مشارکت آنان در ‏مدیریت مدارس خیرساز، مشارکت دولت در تأمین هزینه های این مدارس
راهکار ۳/۹ـ توسعه مشارکت بخش های دولتی و غیردولتی در انجام امور مربوط ‏به تولید، چاپ و توزیع مواد و منابع آموزشی در چارچوب سیاست‏های آموزش و پرورش ‏با تأکید بر سیاست تولید بسته های آموزشی و سیاست چند تألیفی در کتاب های درسی
راهکار ۴/۹ـ تقویت و گسترش مدارس غیردولتی با اصلاح و بازنگری قوانین و ‏مقررات موجود
‏۱۰ـ ارتقاء منزلت اجتماعی و جایگاه حرفه ای منابع انسانی با تأکید بر نقش الگویی ‏و جایگاه معلم ( ۴ و ۲)‏
راهکار ۱/۱۰ـ برنامه ریزی و به کارگیری امکانات و فرصت های اجتماعی برای اعتلای ‏فرهنگ عمومی در تکریم و پاسداشت مقام معلم با تأکید بر استفاده از ظرفیت رسانه ملی‏
راهکار ۲/۱۰ـ استقرار نظام سنجش صلاحیت های عمومی ، تخصصی و حرفه ای، ‏تعیین ملاک‏های ارزیابی و ارتقای مرتبه (نظام رتبه بندی) علمی و تربیتی معلمان و تقویت ‏انگیزه ارتقاء شغلی در آنان بر اساس نظام معیار اسلامی
راهکار ۳/۱۰ـ اصلاح قوانین و مقررات موجود استخدامی، مالی و اداری متناسب با ‏حرفه های تخصصی، با مشارکت دستگاه های ذیربط ‏
راهکار ۴/۱۰ـ طراحی و استقرار نظام خاص بازنشستگی فرهنگیان برای بهره مندی ‏فزونتر از تجارب مفید آنان
‏۱۱ـ باز مهندسی سیاست ها و باز تنظیم اصول حاکم بر برنامه ی درسی تربیت معلم ‏با تأکید بر کارورزی و انطباق سطح شایستگی‏های حرفه ای معلمان در سطح ملی و ‏جهانی با مقتضیات الگوی برنامه درسی در نظام تعلیم و تربیت و طراحی سیاست های ‏مناسب برای ارتقای شیوه های جذب، تربیت و نگهداشت معلمان در آموزش و پرورش ‏‏(۱،۲،۴،۷ و۸)‏
راهکار ۱/۱۱ـ استقرار نظام ملی تربیت معلم و راه اندازی دانشگاه ویژه فرهنگیان با ‏رویکرد آموزش تخصصی و حرفه ای تربیت محور توسط وزارت آموزش و پرورش با همکاری ‏دستگاه های ذیربط.‏
راهکار ۲/۱۱ـ طراحی و ارتقای نظام تربیت حرفه ای معلمان در آموزش و پرورش با ‏تأکید بر حفظ تعامل مستمر دانشجو معلمان با مدارس و نهادهای علمی و پژوهشی در ‏طی این دوره و فراهم آوردن امکان کسب تجربیات واقعی از کلاس درس و محیط های ‏آموزشی
راهکار ۳/۱۱ـ ایجاد سازوکارهای لازم برای جذب و نگهداشت استعداد های برتر و ‏برخوردار از صلاحیت های دینی، اخلاقی، انقلابی و شخصیتی به رشته های تربیت معلم با ‏تأکید بر تقویت انگیزه های معنوی و مادی معلمان از قبیل برقراری حقوق و دستمزد در ‏دوران تحصیل، ارتقای سطح آموزشی و تجهیزاتی مراکز ذیربط، ایجاد نظام بازآموزی ‏مستمر علمی و تسهیل در ادامه تحصیل با توجه به رتبه بندی معلمان
راهکار ۴/۱۱ـ ایجاد نظام ارزیابی صلاحیت معلمان شامل شایستگی های اخلاقی، ‏اعتقادی، انقلابی، حرفه ای و تخصصی و ارزشیابی متناسب با مبانی و اهداف سند تحول ‏راهبردی
راهکار ۵/۱۱ـ ایجاد انعطاف در برنامه های درسی تربیت معلم متناسب با تحولات علمی ‏و نیازهای نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی با تأکید بر رویکرد تلفیقی و به روز رسانی ‏توانمندی های تربیتی و تخصصی معلمان
راهکار ۶/۱۱ـ استقرار ساز و کار های ارتقای توانمندی های معلمان برای مشارکت ‏مؤثر آنان در برنامه ریزی درسی در سطح مدرسه، به ویژه ساز و کار هایی که به تقویت ‏هویت حرفه ای آنان می انجامد
راهکار ۷/۱۱ـ توسعه ی زمینه پژوهشگری و افزایش توانمندی‏های حرفه ای به شکل ‏فردی و گروهی میان معلمان و تبادل تجارب و دستاوردها در سطح محلی و ملی و ایجاد ‏فرصت های بازآموزی مستمر علمی و تحقیقاتی و مطالعاتی و برگزاری جشنواره های الگوی ‏تدریس برتر و اختصاص اعتبارات خاص برای فعالیت های پژوهشی معلمان
راهکار ۸/۱۱ـ برنامه ریزی برای کارآموزی و کارورزی دانشجو معلمان در کنار تربیت معلم ‏و بررسی نظریات جدید تعلیم وتربیت
راهکار ۹/۱۱ـ رصد کردن تحولات نظام آموزش و پرورش و تربیت معلم و تحولات ‏علمی در حوزه علوم تربیتی در سطح منطقه، جهان اسلام و بین الملل و بومی سازی ‏تجربیات و یافته های مفید آنها و بهره مندی آگاهانه از آنها در چارچوب نظام معیار اسلامی
راهکار ۱۰/۱۱ـ جلب مشارکت دانشگاه های برتر و حوزه های علمیه در امر تربیت ‏تخصصی ـ حرفه ای و دینی معلمان، کارشناسان و مدیران با همکاری دانشگاه فرهنگیان
راهکار ۱۱/۱۱ـ مشارکت فعال در تعاملات بین المللی، با اولویت جهان اسلام و ‏انعکاس نظریات و تجربیات موفق داخلی در محافل و مراکز علمی جهانی
راهکار ۱۲/۱۱ـ بهینه سازی سیاست ها و برنامه های نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی ‏برای افزایش کارآیی و اثربخشی مدارس خارج از کشور با تأکید بر بازنگری جداول ‏آموزشی و محتوای کتب درسی، به کارگیری نیروهای متعهد، توانمند و مجرب و متناسب ‏سازی فضای فیزیکی این مدارس‏
‏۱۲ـ برقراری الگوی جبران خدمات و تأمین رفاه نیروی انسانی درخور منزلت فرهنگیان ‏با توجه به لزوم تمام وقت شدن آنان (۴ و ۳ و ۷)‏
راهکار ۱/۱۲ـ بهینه سازی نظام پرداخت‏ها، مبتنی بر شایستگی ها و بر اساس رویکرد ‏رقابتی
راهکار ۲/۱۲ـ فراهم آوردن تسهیلات و امتیازات مناسب برای جذب و نگهداشت ‏نیرو های کارآمد در دوره ابتدایی و تقویت نگاه تخصصی زیربنایی به این دوره تحصیلی
راهکار ۳/۱۲ـ ایجاد ساز و کارهای قانونی برای افزایش انگیزه معلمان و مربیان با ‏ساماندهی مناسب خدمات و امکانات رفاهی و رفع مشکلات مادی و معیشتی آنان
‏۱۳ـ افزایش نقش شوراهای آموزش و پرورش استان، مناطق و مدارس در تقویت ‏فعالیت های تربیتی استان و منطقه و مدرسه در چارچوب سیاست‏ها و برنامه‏های ملی ‏‏(۵ و۲ و ۴ و۷ )‏
راهکار ۱/۱۳ـ اصلاح قوانین و مقررات موجود در راستای تقویت نقش شورا‏ های ‏آموزش و پرورش استان ها و مناطق و مدارس متناسب با مقتضیات تربیتی ‏
راهکار ۲/۱۳ـ افزایش کارآمدی شوراهای درون مدرسه (مانند شورای معلمان و ‏شورای دانش آموزان) با تفویض برخی از اختیارات اداره و مدرسه به آنان و فراهم آوردن ‏زمینه مشارکت بیشتر ایشان در فرایند تعلیم و تربیت مدرسه
‏۱۴ـ ایجاد و متناسب سازی فضاهای تربیتی با ویژگی ها ونیازهای دانش آموزان و ‏اقتضائات فرهنگ اسلامی ـ ایرانی و شرایط اقلیمی، فرهنگی و جغرافیایی (۶ و۷ و ۳)‏
راهکار ۱/۱۴ـ طراحی و ساخت فضا های تربیتی متناسب با اقتضائات برنامه ی ‏درسی، استاندارد های تربیتی، تحولات جمعیتی، اصول شهرسازی و معماری و شرایط ‏اقلیمی با تأکید بر استفاده از فناوری های نوین ساخت و تجهیزات آموزشی و رعایت ‏الگوی معماری اسلامی ـ ایرانی و توجه ویژه به نقش محوری نمازخانه در طراحی و ‏معماری اسلامی
راهکار ۲/۱۴ـ متناسب سازی فضاهای فیزیکی، آموزشی و تربیتی با نیازهای ویژه و ‏تفاوت های جنسیتی دانش آموزان با تأکید بر فراهم آوردن الزامات نهادینه سازی فرهنگ ‏ایمانی و عفاف و پوشش و رعایت احکام محرّمیت در محیط
راهکار ۳/۱۴ـ اهتمام به طراحی، ساخت و تجهیز مناسب نمازخانه، کتابخانه، آزمایشگاه، ‏فضای سبز و فضای ورزشی در تمام مدارس به عنوان محیط تعلیم و تربیت
‏۱۵ـ اصلاح محتوا، ارتقای جایگاه، افزایش کیفیت و کارآمدی علوم انسانی در نظام ‏تعلیم و تربیت رسمی عمومی مبتنی برمبانی دینی در چارچوب نظام معیار اسلامی (۱ و ۲)‏
راهکار ۱/۱۵ـ تدوین منابع علوم انسانی مبتنی بر جهان بینی اسلامی و با هدف ‏توأمان هدایت، تعالی و مدیریت فرد و جامعه
راهکار ۲/۱۵ـ تدوین برنامه به منظور فرهنگ سازی درجهت تبیین و تقویت منزلت ‏علوم انسانی و پرهیز از غلبه رویکرد تجربی و فنی در دوره های آموزش رسمی عمومی
راهکار ۳/۱۵ـ شناسایی استعدادهای برتر و هدایت آنها به ادامه تحصیل در رشته های ‏علوم انسانی و زمینه سازی برای تقویت و تعمیق فعالیت های علمی پژوهشی آنها در دوره های ‏آموزش عالی
راهکار ۴/۱۵ـ جذب و تربیت معلمان مستعد، آگاه و متعهد برای تدریس در درس های ‏علوم انسانی، دانش افزایی مستمر معلمان در حین خدمت و ارتقاء شأن و منزلت فرهنگی ‏و اجتماعی آنها
راهکار ۵/۱۵ـ اصلاح و بازتدوین متون و مواد آموزشی دروس علوم انسانی در سطوح ‏مختلف براساس آموزه ها و معارف دینی و با مشارکت حوزه های علمیه
راهکار ۶/۱۵ـ گسترش و تقویت مدارس و مجموعه های آموزشی تربیتی خاص علوم ‏انسانی در سراسر کشور
‏۱۶ـ تنوع بخشی در ارائه ی خدمات آموزشی و فرصت‏های تربیتی متناسب با مصالح ‏جامعه، نیازها و علایق دانش آموزان در راستای شکوفایی استعدادهای آنها (۳ و۲ و ۷)‏
راهکار ۱/۱۶ـ ایجاد تنوع در فرصت‏های تربیتی در مراکز آموزشی و تربیتی برای ‏پاسخ گویی به نیاز های دانش آموزان
راهکار ۲/۱۶ـ رعایت اقتضائات هویت جنسیتی (پسران و دختران) و ویژگی های ‏دوران بلوغ دانش آموزان در برنامه های درسی و روش ها وبرنامه های تربیتی ضمن توجه ‏به هویت مشترک آنان‏
راهکار ۳/۱۶ـ توجه کافی به شرایط روحی دانش آموزان در سنین بلوغ و ارائه مشاوره و ‏آموزش های دینی و اخلاقی متناسب با آنها ‏
‏۱۷ـ ارتقای کیفیت فرایند تعلیم و تربیت با تکیه بر استفاده هوشمندانه از فناوری‏های ‏نوین (۳، ۲، ۱، ۷) ‏
راهکار ۱/۱۷ـ توسعه ضریب نفوذ شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات (اینترانت) در مدارس ‏با اولویت پر کردن شکاف دیجیتالی بین مناطق آموزشی و ایجاد ساز و کار مناسب برای ‏بهره برداری بهینه و هوشمندانه توسط مربیان و دانش آموزان در چارچوب نظام معیار اسلامی
راهکار ۲/۱۷ـ تولید و به کارگیری محتوای الکترونیکی متناسب با نیاز دانش آموزان ‏و مدارس با مشارکت بخش دولتی و غیردولتی و الکترونیکی کردن محتوای کتاب های ‏درسی براساس برنامه درسی ملی (با تأکید بر استفاده از ظرفیت چندرسانه ای) تا پایان ‏برنامه پنجم توسعه کشور
راهکار ۳/۱۷ـ اصلاح و به روزآوری روش های تعلیم و تربیت با تأکید بر روش های ‏فعال، گروهی، خلاق با توجه به نقش الگویی معلمان
راهکار ۴/۱۷ـ گسترش بهره برداری از ظرفیت آموزش های غیرحضوری و مجازی در ‏برنامه های آموزشی و تربیتی ویژه معلمان، دانش آموزان و خانواده های ایرانی در خارج از ‏کشور بر اساس نظام معیار اسلامی و با رعایت اصول تربیتی از طریق شبکه ملی اطلاعات ‏و ارتباطات
‏۱۸ـ تغییر و نوآوری در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی با رویکرد تعالی بخش، ‏پویا و بالنده (۷ و ۱ و ۲)‏
راهکار ۱/۱۸ـ مناسب سازی فرهنگ سازمانی بر اساس معیارهای اخلاق اسلامی با ‏تأکید بر تقویت روحیه اخوت و تعاون، خلاقیت و آموزش مستمر
راهکار۲/۱۸ـ تأمین تسهیلات و امکانات و ایجاد ساز و کارهای کارا و اثربخش در ‏آموزش‏های ضمن خدمت معلمان و تقویت انگیزه و مهارت حرفه ای برای یادگیری مداوم
راهکار ۳/۱۸ـ ایجاد شبکه ی پژوهشی فعال و فراگیر در درون ساختار نظام تعلیم و ‏تربیت رسمی عمومی با استفاده از فناوری های نوین و در قالب شبکه ملی اطلاعات و ‏ارتباطات
راهکار ۴/۱۸ـ استفاده بهینه از دانش و تجربه نخبگان و پیشکسوتان آموزش و پرورش
راهکار ۵/۱۸ـ استقرار نظام خلاقیت و نوآوری در آموزش و پرورش در راستای تربیت ‏جامع و بالندگی معنوی و اخلاقی و حمایت مادی و معنوی از مدیران، مربیان و دانش آموزان ‏خلاق و نوآور و کارآفرین
‏۱۹ـ استقرار نظام ارزش یابی و تضمین کیفیت در تعلیم و تربیت رسمی عمومی (۷ و ‏‏۲ و ۴)‏
راهکار ۱/۱۹ـ ایجاد ساز و کارهای قانونی و ساختار مناسب برای سنجش و ارزش یابی ‏عملکرد نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی
راهکار ۲/۱۹ـ طراحی و اجرای نظام ارزشیابی نتیجه محور بر اساس استانداردهای ملی ‏برای گذر از دوره های تحصیلی و رویکرد ارزشیابی فرایندمحور در ارتقای پایه های تحصیلی ‏دوره ابتدایی و رویکرد تلفیقی (فرایندمحور و نتیجه محور) در سایر پایه های تحصیلی
راهکار ۳/۱۹ـ ایجاد نظام رتبه بندی مدارس و مؤسسات آموزش و پرورش به منظور ‏شفاف سازی عملکرد و ارتقاء کیفیت و تقویت انگیزه های رقابت منطقی و علمی بین آنان
راهکار ۴/۱۹ـ ارتقاء جایگاه ایران در ارزیابی های کیفیت جهانی در چارچوب معیارهای ‏اسلامی و معرفی الگوی تعلیم و تربیت اسلامی به جهان
‏۲۰ـ تأمین، تخصیص و تنوع بخشی به منابع مالی، مدیریت مصارف متناسب با نیاز‏های ‏کمّی و کیفی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی (۶ و ۷ و ۳)‏
راهکار ۱/۲۰ـ مدیریت بهینه منابع و مصارف و شفاف سازی عملکرد مالی نظام تعلیم ‏و تربیت رسمی عمومی
راهکار ۲/۲۰ـ شفاف سازی و برنامه ریزی برای افزایش سهم اعتبارات آموزش و پرورش ‏از تولید ناخالص داخلی به میزان مناسب
راهکار ۳/۲۰ـ اولویت بخشی به آموزش ابتدایی در تأمین و تخصیص منابع ‏
راهکار ۴/۲۰ـ افزایش سهم هزینه های غیرپرسنلی در بودجه جاری آموزش و پرورش ‏به میزان مناسب به منظور ارتقای آموزش و تربیت
راهکار۵/۲۰ـ طراحی ساز و کارهای تنوع بخشی به منابع مالی دولتی و غیردولتی ‏از قبیل موقوفات و امور خیریه
راهکار ۶/۲۰ـ بهـینه سازی بـهره برداری از مـنابع مادی و فیـزیکی و تـبدیل ‏به احسن کردن آنها و طراحی استانداردهای مصرف و تعبیه ساز و کارهای پیشگیری از ‏اسراف و تبذیر
راهکار ۷/۲۰ـ تقویت مشارکت عمومی در آموزش و پرورش با حفظ کارکردهای ‏سیاستگذاری و نظارتی نظام از طریق تسهیل تاسیس مدارس غیردولتی و حمایت از ‏فعالیت های آموزشی آنان
‏۲۱ـ بازنگری و بازمهندسی ساختارها و رویه ها و روش ها (۷و۱و۲)‏
راهکار ۱/۲۱ـ اصلاح و بازنگری ساختار دوره های آموزشی بر اساس مصوبه شورای ‏عالی انقلاب فرهنگی
راهکار ۲/۲۱ـ استقرار نظام مکان یابی مدارس بر اساس سامانه ی آمایش سرزمین و ‏تحولات جمعیتی (ناظر به ۵۰ سال آینده)‏
راهکار ۳/۲۱ـ طراحی و استقرار نظام جامع هدایت تحصیلی و استعدادیابی به منظور ‏هدایت دانش آموزان به سوی رشته ها و حِرَف و مهارت های مورد نیاز حال و آینده کشور ‏متناسب با استعدادها، علاقه مندی و توانایی های آنان‏
راهکار ۴/۲۱ـ استقرار نظام راهنمائی و مشاوره تربیتی مبتنی بر مبانی اسلامی و ‏افزایش نقش معلمان در این زمینه و به کارگیری مشاوران متخصص برای ایفای وظائف ‏تخصصی در تمام پایه های تحصیلی
راهکار ۵/۲۱ـ ساماندهی ساعات کار مربیان برای حضور تمام وقت در مدارس شامل ‏ساعات تدریس و ساعات اختصاص یافته به سایر فعالیت های تربیتی مرتبط در مدرسه ‏با توجه به ضرورت جبران خدمت مناسب ایشان‏
راهکار ۶/۲۱ـ تحول در ساختار و مدیریت زمان آموزش در مدارس و تعیین و متناسب سازی ‏ساعات و روزهای آموزشی در طول هفته‏
راهکار ۷/۲۱ـ اولویت بخشی به رویکرد مدیریت مجتمع های آموزشی و تربیتی به منظور ‏اعمال مدیریت یکپارچه تربیتی در طول مدت تحصیل دانش آموزان و ایجاد فرصت بیشتر ‏برای ارتقای فعالیت های آموزشی و تربیتی
راهکار ۸/۲۱ـ استقرار و استفاده از نظام «دوری» در سازمان دهی معلمان در سه پایه ‏اول ابتدایی
راهکار ۹/۲۱ـ حاکمیت برنامه محوری به جای کتاب محوری و تولید بسته آموزشی ‏در برنامه های درسی با رعایت اصل معلم محوری
راهکار ۹/۲۱ـ باز طراحی و ساماندهی تقویم سال تحصیلی با رعایت انعطاف و توجه ‏به شرایط اقلیمی و با تأکید بر بهینه سازی تعطیلات
‏۲۲ـ ارتقاء و بهبود مستمر کیفیت نظام کارشناسی، مدیریت و راهبری آموزشی و ‏تربیتی در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی (۷ و ۲ و ۴)‏
راهکار ۱/۲۲ـ نهادینه کردن برنامه محوری در سطوح مختلف مدیریت نظام تعلیم و ‏تربیت رسمی عمومی
راهکار ۲/۲۲ـ ایجاد ساز و کارهای لازم برای تربیت و نگهداشت مدیران و راهبران ‏آموزشی و تربیتی و تلاش برای افزایش ثبات مدیریت در مجموعه نظام تعلیم و تربیت ‏رسمی عمومی
راهکار ۳/۲۲ـ طراحی و اجرای الگوی بالندگی شغلی ـ حرفه ای برای منابع انسانی ‏
راهکار ۴/۲۲ـ انجام مطالعات راهبردی آینده نگر در آموزش و پرورش و تدوین برنامه های ‏آینده پژوهانه و اجرای آن با هماهنگی دستگاه های ذیربط در آموزش و پرورش
راهکار ۵/۲۲ـ اصلاح ساختار اجرایی و کاهش تعداد واحدهای اداری، متناسب با ‏مدیریت کارآمد و اثربخش
راهکار ۶/۲۲ـ گزینش مدیران در سطوح مختلف بر اساس شایسته سالاری و پیشگامی ‏آنان در ارزشهای الهی و انسانی و معیارهای علمی، کارآمدی و باور به اهداف نظام تعلیم و ‏تربیت رسمی
‏۲۳ـ توسعه ی ظرفیت پژوهش و نوآوری، نظریه پردازی و مستندسازی تجربیات تربیتی ‏بومی (۸ و ۲ و ۷) ‏
راهکار ۱/۲۳ـ استفاده بهینه از ظرفیت های موجود برای گسترش فرهنگ تفکر و ‏پژوهش در بین مدیران، مربیان و تأمین پژوهشگر مورد نیاز نظام تعلیم و تربیت رسمی ‏عمومی و حمایت از پژوهشگران فعال و مجرب
راهکار ۲/۲۳ـ تدوین نظام جامع حمایت از پژوهشگران حوزه آموزش و پرورش و ‏هدایت موضوعات و اهداف پژوهشی در راستای تحقق اهداف تعلیم و تربیت رسمی
راهکار ۳/۲۳ـ حمایت های مادی و معنوی از طرح های موفق و نوآوری های تربیتی بومی ، ‏مستندسازی و انتشار یافته های پژوهشی در داخل و خارج از کشور و ایجاد بانک اطلاعاتی ‏فعال و کارآمد
راهکار ۴/۲۳ـ حمایت های مادی و معنوی از کرسی های نظریه پردازی در علوم ‏تربیتی و روش های تعلیم و تربیت و فراهم آوردن زمینه کاربست یافته های جدید و ‏نوآوری در مدارس و نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی با همکاری حوزه های علمیه، ‏دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی ‏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *