آموزشی و تربیتیفصل هشتم ـ چارچوب نهادی و نظام اجرایی تحول بنیادین آموزش و پرورشمصوبه «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش»

مصوبه «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» – برای تحق

برای تحقق اهداف و برنامه های سند ملی آموزش و پرورش در افق چشم انداز، ‏سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت بر فرایند تحول بنیادین در دو سطح به شرح زیر ‏صورت می پذیرد:‏
بخش اول ـ سیاست گذاری، نظارت و ارزیابی در سطح کلان
سیاست گذاری و تصمیم گیری کلان و نیز ارزیابی و نظارت راهبردی فرایند تحول ‏بنیادین نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی بر پایه این سند بر عهده شورای عالی انقلاب ‏فرهنگی می باشد.‏
بخش دوم ـ برنامه ریزی و نظام اجرایی
الف ـ شورای عالی آموزش و پرورش با استفاده از همه ظرفیت وزارت آموزش و ‏پرورش و سایر نهادها و امکانات کشور مسئولیت بررسی، تصویب و ابلاغ سیاست های ‏اجرایی، طراحی سازکار تحقق اهداف، اصلاح ساختارها و فرایندهای مربوط، به روز آوری و ‏ترمیم، هماهنگی و انسجام در سیاست ها و برنامه ها و نظارت بر حسن اجرای ‏برنامه های تحول راهبردی را بر عهده دارد و گزارش پیشرفت اجرای سند و چگونگی ‏عملکرد وزارت آموزش و پرورش را به صورت سالانه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ‏ارائه می دهد.‏
ب ـ وزارت آموزش و پرورش مسئولیت نهادینه سازی و اجرای سند ملی آموزش و ‏پرورش (شامل بنیان های نظری و سند تحول راهبردی) و طراحی و تدوین برنامه های ‏اجرایی سند تحول راهبردی را برعهده دارد‎ ‎و‎ ‎حداکثر ظرف مدت یک سال پس از تصویب ‏این سند، برنامه های خود (به ویژه برنامه های زیر نظام های اصلی ) را به تصویب شورای عالی ‏آموزش و پرورش می رساند.‏
ج ـ وزارت آموزش و پرورش موظف است با تربیت، به کارگیری و سازماندهی ‏نیروهای توانمند و واجد شرایط، تأمین و بسیج امکانات و منابع، تدوین برنامه های ‏اجرایی کوتاه مدت و مـیان مدت در سطح ملی و اسـتانی، اصلاح قوانیـن و مقررات و ‏جلب مـشارکت و همکاری سایر دستگاه ها و نهادها اقدامات لازم برای تحقق مفاد ‏سند را معمول دارد.‏
دـ تمام دستـگاه ها و نهادها، به ویژه رسانه ملی، موظفند در چارچوب این سند، ‏همکاری لازم با نظام تعلیم و تربیت رسـمی عمومی را برای تـحقق اهداف تـحول ‏بنیادین آموزش و پـرورش معـمول دارند. گـزارش نحوه و میزان هـمکاری دستگاه ها ‏به صورت سالانه توسط وزیر آموزش و پرورش به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه ‏خواهد شد.‏
بخش سوم ـ نحو ه ترمیم و به روز رسانی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
فرایند ترمیم سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش رسمی عمومی جمهوری ‏اسلامی ایران در افق چشم انداز در بازه های زمانی ۵ ساله از تاریخ تصویب آن و مطابق با ‏بنیان های نظری سند ملی (فلسفه تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی ایران، فلسفه تعلیم ‏و تربیت رسمی عمومی در جمهوری اسلامی ایران، رهنامه نظام تعلیم و تربیت رسمی ‏عمومی در جمهوری اسلامی ایران) پس از تصویب شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب ‏نهایی شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد رسید. ‏
این سند مشتمل بر ۸ فصل در جلسات ۶۸۱، ۶۸۲، ۶۸۳، ۶۸۴، ۶۸۵، ۶۸۶، ۶۸۷، ‏‏۶۸۸، ۶۹۰، ۶۹۱، ۶۹۲، ۶۹۴، ۶۹۵، ۶۹۶ و ۶۹۷ مورخ ۱۲/۱۱/۱۳۸۹، ۲۶/۱۱/۱۳۸۹، ‏‏۳/۱۲/۱۳۸۹، ۱۰/۱۲/۱۳۸۹، ۱۷/۱۲/۱۳۸۹، ۲۳/۱/۱۳۹۰، ۶/۲/۱۳۹۰، ۲۰/۲/۱۳۹۰، ‏‏۳۱/۳/۱۳۹۰، ۱۴/۴/۱۳۹۰، ۲۱/۴/۱۳۹۰، ۴/۵/۱۳۹۰، ۱۵/۶/۱۳۹۰، ۲۲/۶/۱۳۹۰ و ‏‏۵/۷/۱۳۹۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب نهایی رسید و از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا ‏است و کلیه مصوبات و سیاست های قبلی در موارد مغایرت با آن منسوخ و بلااثر و در سایر ‏موارد براساس آن مورد بازنگری و اصلاح قرار می گیرند.‏

پیشنهادی :   قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در استانها، شهرستانها و مناطق کشور - ‌ماده 15

رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ـ محمود احمدی نژاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *