آیین نامه اجرایی نحوه نظارت دیوان عالی کشور بر اجرای صحیح قوانین در محاکم
آیین نامه اجرایی نحوه نظارت دیوان عالی کشور بر اجرای صحیح قوانین در محاکم
شماره ۳۰/۴/۱۳۸۹ ۱۰۰/۱۷۶۴۶/۹۰۰۰
مدیرعامل محترم روزنامه رسمی کشور
به پیوست یک نسخه آیین نامه اجرایی نحوه نظارت دیوان عالی کشور بر اجرای صحیح قوانین در محاکم به شماره ۹۰۰۰/۱۷۶۴۵/۱۰۰
– ۱۳۸۹/۴/۳۰ که در تاریخ ۱۳۸۹/۴/۳۰ به تصویب ریاست محترم قوه قضاییه رسیده، جهت درج در روزنامه رسمی کشور ارسال می گردد.
رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه – علی خلفی
۳۰/۴/۱۳۸۹ ۱۰۰/۱۷۶۴۵/۹۰۰۰شماره
بر اجرای صحیح قوانین در محاکم آیین نامه اجرایی نحوه نظارت دیوان عالی کشور
ماده۱ – با عنایت به اصل ۱۵۷ ،بند ۳ اصل ۱۵۶ و بند یک اصل ۱۵۸ و در اجرای اصل ۱۶۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،
درخصوص نظارت دیوان عالی کشور بر اجرای صحیح قوانین در محاکم که در این آیین نامه به اختصار دیوان نامیده می شود، مقررات و ضوابط مذکور به شرح مواد آتی تعیین می گردد.
ماده۲ – منظور از نظارت در این آیین نامه عبارتست از: بکارگیری توانمندیهای انسانی و فن آوری های نوین در جهت مراقبت و رصدکردن نحوه اجرای قوانین و مقررات در مراجع قضایی از حیث رعایت حقوق اشخاص و اعمال کلیه موازین قانونی و آیین های دادرسی و دستورالعمل های لازم الاتباع و بطور کلی هر آنچه از لحاظ شکلی و ماهوی در فرآیند دادرسی لازم الاجرا می باشد.
ماده۳ – علاوه بر موارد مصرحه در قانون، نظارت بر اجرای صحیح قوانین در کلیه دادگاهها و دادسراها به ترتیب زیر بر عهده دیوان می باشد.
الف – نظارت مستمر، ادواری و موردی براساس برنامه تنظیمی توسط رئیس دیوان.
ب – نظارت موردی بر حسب دستور رئیس قوه قضائیه.
ماده۴ – نظارت بر اجرای صحیح قوانین در کلیه دادگاهها شامل عمومی، انقلاب، نظامی، کیفری استان و تجدیدنظر بر عهده رئیس دیوان می باشد که از طریق معاونتی تحت عنوان معاونت نظارت دیوانعالی کشور اعمال می شود.
ماده۵ – نظارت بر اجرای صحیح قوانین در کلیه دادسراها اعم از عمومی، انقلاب و نظامی بر عهده دادستان کل کشور می باشد که از
طریق معاونتی تحت عنوان معاونت نظارت دادستان کل کشور اعمال می شود.
ماده۶ – رئیس دیوان و دادستان کل کشور می توانند علاوه بر قضات دیوان، با هماهنگی مسئولان ذی ربط از سایر قضات مجرب و با سابقه به منظور اجرای امر نظارت استفاده نمایند.
ماده۷ – معاونت نظارت حسب مورد پس از کسب نظر رئیس دیوان و دادستان کل کشور هیات ها یا اشخاصی را جهت اعمال نظارت تعیین می کند.
ماده۸ – ریاست هر هیات حسب مورد با قاضی دیوان یا قاضی دادسرای دیوان خواهدبود. رئیس هیات حسب مورد توسط رئیس دیوان
یا دادستان کل تعیین می گردد. ترکیب اعضا و نحوه انتخاب دیگر اعضای هیات و چگونگی تشکیل، نظارت، بازرسی، مدت ماموریت و
سایر امور داخلی برابر دستورالعملی است که توسط رئیس دیوان و دادستان کل کشور تهیه و به تصویب رئیس قوه قضائیه می رسد.
ماده۹ – رئیس هر یک از هیات ها یا شخص تعیین شده موظف است پس از انجام ماموریت گزارش خود را ضمن ارائه راهکارهای مناسب
حسب مورد به معاونت نظارت دیوانعالی کشور و یا دادستان کل ارائه نماید.
ماده۱۰ – وظائف معاونت نظارت دیوانعالی کشور و دادستان کل کشور حسب مورد عبارت است از:
الف – نظارت و بازرسی از دادگاهها و دادسراها.
ب – بررسی و ارزیابی گزارش های واصله.
ج – انعکاس و جمع بندی گزارش ها و پیشنهادها و ارائه آنها به رئیس دیوان و دادستان کل کشور.
د – پیگیری تصمیمات رئیس دیوان و دادستان کل کشور.
ه – – تشکیل بانک اطلاعات آراء با همکاری مرکز آمار و فن آوری اطلاعات جهت ارزیابی آراء و علت نقض آنها و فراهم نمودن موجبات روی قضایی واحد در مراجع قضایی.
ماده۱۱ – رئیس دیوان یا دادستان کل پس از دریافت گزارش ها و پیشنهادها، ضمن اقدام مق – تضی، مراتب را جه – ت اطلاع به رئیس ق – وهقض – ائیه ارائه می دهند و در مواردی که مستلزم اقدام از سوی رئیس قوه قضائیه باشد، درخواست اقدام مقتضی خواهدشد.
ماده۱۲ – نظر به اهمیت تشویق در ایجاد انگیزه کاری، کلیه هیات های نظارت موظفند با درنظر گرفتن معیارهای کاری، یافته های مثبتخود را در مورد قضات و کارکنان اداری همراه با مستندات حسب مورد به رئیس دیوان یا دادستان کل کشور اعلام نمایند تا موردتشویق قرار گیرند.
تبصره – شرایط افراد مستحق تشویق، معیارها و شاخص های کاری، نحوه و کیفیت تشویق به موجب دستورالعملی خواهدبود که باهمکاری رئیس دیوان و دادستان کل کشور تهیه و به تصویب رئیس قوه قضائیه می رسد.
ماده۱۳ – این آیین نامه در ۱۳ ماده و یک تبصره در تاریخ ………………….. توسط رئیس قوه قضائیه تصویب و پس از ابلاغ لازم الاجراء می باشد.
رئیس قوه قضائیه – صادق لاریجانی