آیین نامه ها و بخشنامه ها

بخشنامه شماره ۹۰۰۰/۵۳۶۷۴/۱۰۰ – ۱۳۹۵/۱۰/۵ آیین نامه اجرایی قانون شوراهای حل اختلاف

آیین نامه اجرایی قانون شوراهای حل اختلاف

شماره ۹۰۰۰/۵۳۶۷۴/۱۰۰ – ۱۳۹۵/۱۰/۵

جناب آقای سینجلی جاسبی

رئیس محترم هیات مدیره و مدیرعامل روزنامه رسمی کشور

تصویر آیین نامه شماره ۹۰۰۰/۵۳۶۶۱/۱۰۰ مورخ ۱۳۹۵/۱۰/۵ ریاست محترم قوه قضائیه در خصوص «قانون شوراهای حل اختلاف»

جهت درج در روزنامه رسمی به پیوست ارسال می گردد.

مدیرکل دبیرخانه قوه قضائیه – محسن محدث

شماره ۹۰۰۰/۵۳۶۶۱/۱۰۰ – ۱۳۹۵/۱۰/۵

آیین نامه اجرایی قانون شوراهای حل اختلاف

در اجرای ماده ۴۶ قانون شوراهای حل اختلاف مصوب ۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی و بنا به پیشنهاد وزیر دادگستری، «آیین نامه

اجرایی قانون شوراهای حل اختلاف» به شرح مواد آتی است.

ماده۱ – اصطلاحات به کار برده شده در این آیین نامه دارای معانی ذیل می باشد :

۱ – قانون: قانون شوراهای حل اختلاف مصوب ۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی

۲ – آیین نامه: آیین نامه اجرایی قانون

۳ – شورا: شورای حل اختلاف موضوع قانون و آیین نامه

۴ – مرکز: مرکز امور شوراهای حل اختلاف کشور.

۵ – رئیس یا ریاست شوراهای استان: رئیس یا ریاست شوراهای حل اختلاف هر استان.

ماده۲ – ریاست مرکز بر عهده یکی از معاونین رئیس قوه قضاییه خواهد بود که توسط ایشان منصوب می گردد.

ماده۳ – ریاست شوراهای استان بر عهده یکی از معاونین رئیس کل دادگستری استان و ریاست شوراها در حوزه قضایی شهرستان و

بخش به عهده رئیس حوزه قضایی یا یکی از قضات شاغل آن حوزه می باشد و شهرهایی که دارای مجتمع شورای حل اختلاف

است، سرپرست آن از میان قضات شاغل در آن حوزه قضایی تعیین خواهد شد. رئیس کل دادگستری استان می تواند تمام یا بخشی

از اختیارات خود را به یکی از معاونین خود محول نماید.

تبصره۱ – نصب و عزل قاضی شورا برای حوزه قضایی شهرستان و بخش و مجتمع شورای حل اختلاف به عهده رئیس قوه قضاییه

است. رئیس کل دادگستری استان با تائید رئیس مرکز می تواند قضات مجرب را به کمیسیون نقل و انتقال قضات پیشنهاد کند.

تبصره۲ – رئیس کل دادگستری استان با هماهنگی رئیس مرکز می تواند با تمایل قاضی شورای حل اختلاف، وی را به مدت شش ماه

در حوزه همان استان مامور کند. در صورت ضرورت، تمدید ماموریت به مدت شش ماه و برای یک نوبت بلامانع است.

ماده۴ – وظایف و اختیارات مرکز به شرح زیر است:

۱ – پیشنهاد سیاست ها و برنامه های اجرایی شورا به رئیس قوه قضاییه جهت تصویب

۲ – پیشنهاد بودجه سالانه شوراها با هماهنگی معاونت راهبردی قوه قضاییه بر اساس برنامه مصوب و سیاست های اعلامی به رئیس

قوه قضاییه جهت جری تشریفات قانونی

۳ – نظارت بر عملکرد شوراها

۴ – ابلاغ اعتبارات مصوب

۵ – برنامه ریزی، نیاز سنجی، ارائه طریق برای بهبود وضعیت عملکرد شوراهای سراسر کشور، در چارچوب سیاستها و برنامه های

مصوب

۶ – پیشنهاد تشکیل شورای جدید یا ابقاء یا انحلال شوراهای موجود با هماهنگی با رئیس کل دادگستری استان به رئیس قوه قضاییه

جهت تصویب.

ماده۵ – جذب و به کار گیری کارکنان و اعضای شورای حل اختلاف بر اساس مقررات قانون و ضرورت های تشکیلاتی و رعایت مراتب

شایستگی و برابری فرصت ها و گزینش مطابق شیوه نامه ای است که توسط رئیس مرکز با هماهنگی معاونت منابع انسانی و مرکز

حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه تهیه و به تصویب رئیس قوه قضاییه می رسد.

ماده۶ – رئیس شوراهای حل اختلاف هر حوزه برای انجام امور دفتری و بایگانی هر یک از شعب شورا، یک نفر مسئول دفتر و در

صورت نیاز یک نفر متصدی امور دفتری و بایگانی را به رئیس کل دادگستری استان یا معاون ذی ربط وی جهت صدور ابلاغ پیشنهاد

می نماید. مجتمع شورای حل اختلاف دارای تشکیلات ستادی می باشد که امکانات و تعداد نیروهای ستادی مورد نیاز هر مجتمع بر

اساس پیشنهاد رئیس شوراهای استان و تصویب مرکز خواهد بود.

ماده۷ – اعضای اصلی و علی البدل شوراها توسط رئیس شوراهای شهرستان یا بخش از میان افراد واجد شرایط ماده ۶ قانون به

طریق مقرر در آیین نامه تعیین و به رئیس کل دادگستری استان معرفی می شوند تا وی پس از احراز صلاحیت و دارا بودن شرایط مقرر

قانونی جهت صدور ابلاغ به رئیس مرکز اعلام نماید.

تبصره – اعضای شورا پس از انتصاب، مطابق سوگندنامه مصوب رئیس قوه قضاییه در حضور رئیس کل دادگستری استان یا معاون ذی

ربط وی سوگند یاد می کنند.

ماده۸ – تعیین نحوه حضور اعضای اصلی و علی البدل شورا از لحاظ روزها و ساعاتی که باید در محل خدمت حاضر شوند با توجه به

حجم کار و مراجعین حسب مورد به عهده رئیس شوراهای شهرستان یا بخش و با اطلاع رئیس شوراهای استان خواهد بود و در هر

حال مدت حضور و فعالیت اعضاء و دبیران و سایر پرسنل کمتر از چهار ساعت در هر روز کاری نخواهد بود. چگونگی فعالیت شورا در هر

حوزه قضایی به نحو مقتضی به اطلاع عموم می رسد.

ماده۹ – به منظور تامین قضات شوراها رئیس قوه قضاییه هرساله تعدادی از قضات جدیدالاستخدام را با ابلاغ قاضی شورا به شوراها

اختصاص می دهد و نیز از قضات شاغل و بازنشسته در صورت تمایل به عنوان قاضی شورا به کار می گیرد. رئیس کل دادگستری

استان با تایید رئیس مرکز می توانند قضات شاغل و بازنشسته را جهت خدمت در شورا به رئیس قوه قضاییه پیشنهاد دهند.

ماده۱۰ – قاضی شورا در محل استقرار شورا انجام وظیفه می نماید و جلسات رسیدگی نیز در همان محل تشکیل می شود.

ماده۱۱ – حوزه صلاحیت محلی هر شورا منطبق با حوزه قضایی مربوط است و حوزه هر شورا براساس اختصاص قسمتی از حوزه

پیشنهادی :   بخشنامه شماره ٩٠٠٠/۴٠٣۵۶/١٠٠

قضایی بخش یا شهرستان به شورا یا مجتمع های شورایی توسط رئیس حوزه قضایی مربوط تعیین می گردد.

ماده۱۲ – شعب ویژه صلح و سازش موضوع مواد ۸ و ۱۱ قانون حسب مورد و براساس نیاز مراجع قضایی حتی المقدور در محل

دادسرا یا محاکم تشکیل می شود.

ماده۱۳ – شکایت، درخواست ها و دعاوی موضوع ماده ۹ قانون که در صلاحیت شورا است مستقیماً در شورا مطرح می گردد، ضابطین

دادگستری مکلفند شکایات موضوع بند (ح) ماده مذکور را به شورای محل ارسال نمایند.

تبصره – شوراها می توانند در دعاوی و جرایم موضوع ماده ۸ قانون، بعد از صدور رای قطعی دادگاه نیز حسب درخواست طرفین، برای

سازش در زمان معین، اقدام لازم را انجام دهند.

ماده۱۴ – مراجع قضایی وظیفه ای در پذیرش دعاوی و درخواست ها و شکایاتی که در صلاحیت شورا است ندارند و در صورت مراجعه

اشخاص آنان را به شورا هدایت می کنند.

ماده۱۵ – عدم تمایل طرف دیگر دعوی یا شکایت، نسبت به رسیدگی توسط شورا موضوع تبصره ماده ۸ قانون، می تواند با

حضورنامبرده یا وکیل دادگستری یا قائم مقام قانونی وی در شورا اعلام گردد یا به صورت کتبی به عمل آید.

ماده۱۶ – جرایم قابل گذشت مطابق قانون مجازات اسلامی یا قوانین موضوعه دیگر می باشد.

ماده۱۷ – اموال عمومی موضوع بند«ت» ماده۱۰ قانون، شامل کلیه اموال عمومی از جمله اموال عمومی غیردولتی می باشد. اموال

عمومی غیردولتی شامل اموال کلیه موسسات یا نهادهای عمومی غیردولتی موضوع ماده۳ قانون مدیریت خدمات کشوری

مصوب۱۳۸۶ می باشد.

ماده۱۸ – در اجرای ماده ۱۲ قانون، چنانچه شورا به هر طریق از وجود اموال اشخاص محجور که بدون ولی یا قیم باشند، یا غایب

مفقودالاثر یا ارث بدون وارث یا مال مجهول المالک در ح – وزه ف – عالیت خ – ود اط – لاع ح – اصل ک – ند، م – کلف است ب – دون ف – وت وق – ت و در صورت

امکان با استفاده از ضابطین دادگستری، اقدام لازم را حسب مورد جه – ت حف – ظ و نگهداری اموال موصوف و جلوگیری از تض – ییع آن ب – ه

عم – ل آورد و در اسرع وق – ت به مرجع قضایی اعلام ن – ماید. در این م – ورد، هر کس از وجود اموال م – ذکور اط – لاع یاب – – د، می تواند مراتب را

ب – ه نزدیکترین ش – ورا اطلاع ده – د. اق – دامات موضوع این ماده با توجه به نوع و کیفیت مال به تشخیص شورا بوده و خارج از نوبت به عمل

می آید. هزینه نگهداری به عهده مالک یا مالکان خواهد بود و در صورت عدم شناسایی وی، از اموال یادشده طبق قانون اجرای احکام

مدنی قابل وصول است.

ماده۱۹ – جلسات شورا با حضور تمامی اعضا رسمیت می یابد و نظر مشورتی اکثریت مناط اعتبار است، در غیاب عضو اصلی عضو

علی البدل جایگزین وی می شود.

ماده۲۰ – در مجتمع ش – وراها ارجاع پرونده به شعب شورا به صورت رایانه ای و بر حسب نوع و اهمیت دع – وی یا اختلاف و میزان

توانمندی شعب صورت می گیرد. در صورت عدم وجود سیستم رایانه ای، بصورت عادی انجام می شود.

ماده۲۱ – رسیدگی به درخواستهایی که به صورت شفاهی مطرح و در صورت مجلس درج می گردد، منوط به پرداخت هزینه دادرسی

مطابق مقررات می باشد.

ماده۲۲ – دع – وی طاری موضوع ماده۲۱ ق – انون به دع – اویی گفته می شود که از امور ات – فاقی است و در ج – ریان رسیدگی، از س – وی یکی

از اص – حاب دع – وی یا شخص ثالث با فرض وحدت منشاء و موضوع و ارتباط کامل با دعوی اصلی مطرح و توامان مورد رسیدگی قرار

می گیرد. مانند ورود شخص ثالث، جلب شخص ثالث و دعوی متقابل (مطابق ماده ۱۷ قانون آئین دادرسی دادگاههای عمومی و

انقلاب مدنی مصوب ۱۳۷۹/۱/۲۱.(

ماده۲۳ – در دعوای مدنی ضمن پرداخت هزینه دادرسی مقرر، درخواست به انضمام دلایل و مدارک، به تعداد خواندگان به اضافه یک

نسخه تهیه و تحویل شورا می شود و در شکایت کیفری درخواست با ذکر نام، نام خانوادگی، سن، شماره ملی، نشانی شاکی،

طرف وی و قید محل دقیق وقوع جرم به همراه دلایل و مدارک و پس از پرداخت هزینه دادرسی مقرر به شورا ارائه می گردد. اشخاص

حقوقی نیز باید شناسه ملی و مشخصات دقیق هویتی خود را قید کنند.

تبصره۱ – درخواست ها از طریق سامانه خدمات الکترونیک قضایی به دفتر شورا ارسال می گردد. چنانچه به هر دلیل امکان ارسال آن

به نحو الکترونیکی ممکن نباشد، به طریق مقتضی دیگر ارسال می گردد. در این صورت، دفتر شورای مربوط مکلف است

درخواست های رسیده را ثبت کند و رسیدی با قید تاریخ، روز، ماه و سال به متقاضی تحویل دهد.

تبصره۲ – درخواست باید دارای امضا یا معادل معتبر آن در سامانه الکترونیکی باشد.

تبصره۳ – وصول الکترونیکی درخواست به سامانه خدمات الکترونیک قضایی، تاریخ اقامه دعوی محسوب و مراتب از طریق پیامک به

اطلاع متقاضی می رسد که به منزله رسید است.

ماده۲۴ – در موارد موضوع ماده ۸ قانون اگر دعوی طرفین منجر به سازش شود، گزارش اصلاحی صادر سپس به تایید قاضی شورا

رسیده و به طرفین ابلاغ می شود.

پیشنهادی :   بخشنامه شماره 9000/22912/100 - 1393/4/24 به واحدهای قضایی و دادسراهای سراسر کشور

ماده۲۵ – قاضی شورا در موارد مذکور در ماده ۹ قانون پس از مشورت با اعضای شورا و اخذ نظریه کتبی آنان مبادرت به صدور رای

می نماید، نظر اعضای شورا و مستندات باید ثبت و در پرونده منعکس گردد.

ماده۲۶ – نتیجه رسیدگی در پرونده هایی که به موجب ماده ۱۱ قانون، به شورا ارجاع می گردد، مستقیماً به مرجع قضایی ارجاع کننده

اعلام می شود و نیازی به تایید قاضی شورا ندارد.

ماده۲۷ – پرونده های موضوع ماده ۲۱ قانون با صدور قرار عدم صلاحیت رسیدگی مطابق مقررات مربوط، به مرجع قضایی صالح ارسال

می گردد.

ماده۲۸ – ابلاغ اوراق، آراء و تصمیمات شورا مطابق آیین نامه نحوه استفاده از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی، مصوب ۱۳۹۵/۵/۲۴

رئیس قوه قضاییه خواهد بود.

ماده ۲۹ – در اجرای ماده ۲۹ قانون، واحد اجرای احکام شورای حل اختلاف درهر حوزه قضایی شهرستان، بخش و مجتمع شورای حل

اختلاف راه اندازی می گردد که مطابق ماده مذکور انجام وظیفه نماید.

ماده۳۰ – در مواردی که انجام تکالیف قانونی و اجرای تصمیم شورا مستلزم همکاری مراجع دولتی یا عمومی یا ضابطین دادگستری

است، مراجع مذکور مکلف به همکاری و ایفای وظیفه بوده و در صورت تخلف، حسب مورد متخلف مستوجب تعقیب کیفری، اداری یا

انتظامی مقرر در قوانین و مقررات مرب – – وط می باشد.

ماده۳۱ – هیات رسیدگی به تخلفات اعضا و کارکنان شورا در محل اداره شوراهای استان مستقر خواهدشد. اداره هیات به عهده

رئیس شوراهای استان می باشد و در صورت لزوم دارای دبیر خواهد بود که توسط وی انتخاب می شود.

تبصره۱ – جرایم اعضا و کارکنان شورا، مذکور در ماده ۳۸ قانون توسط مراجع قضایی ذیصلاح رسی – – دگی می شود.

تبصره۲ – فوق العاده جذب هیات رسیدگی به تخلفات اعضاء و کارکنان شورا همانند فوق العاده جذب هیات رسیدگی به تخلفات

کارکنان دولت می باشد.

ماده۳۲ – سیاست گذاری امور آموزشی شوراها از جهت نیازسنجی، طراحی (متناسب با نوع و میزان تحصیلات افراد) و اجرا، اصلاح و

بازبینی دوره های آموزشی بدو و یا ضمن خدمت، دوره های آموزشی مهارتهای حفاظتی و امنیتی تهیه و تولید منابع آموزشی، توسط

معاونت منابع انسانی قوه قضاییه با همکاری مرکز و نیز مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه درخصوص دوره های آموزش مربوط بعمل

می آید.

ماده۳۳ – مرکز موظف است در راستای ترویج فرهنگ صلح و سازش و اصلاح ذات البین، نسبت به تهیه برنامه سالانه فرهنگی شوراها

با هماهنگی معاونت فرهنگی قوه قضائیه اقدام نماید.

ماده۳۴ – معاونت فرهن – – – گی قوه قضاییه موظف است در راستای ترویج فرهنگ صلح و سازش و اصلاح ذات البین با هماهنگی مرکز

زمینه لازم را جهت استفاده از ظرفیت های فرهنگی سایر دستگاهها از قبیل وزارت خانه ها، سازمانها (نظیر صدا و سیما و سایر رسانه

ها) و نهادهای عمومی فراهم نماید.

ماده۳۵ – اجرای برنامه ها و سیاست های فرهنگی قوه قضاییه جهت انجام امور فرهنگی، تهیه و تولید منابع فرهنگی، برگزاری

برنامه های مذهبی، تفریحی (دوره های زیارتی – سیاحتی) و ارائه خدمات فرهنگی به اعضا و کارکنان شوراها و خانواده آنان توسط

معاونت فرهنگی قوه قضاییه با هماهنگی مرکز انجام می شود.

ماده۳۶ – معاونین فرهنگی دادگستری استان ها مکلفند تمامی سیاستها و برنامه های فرهنگی ابلاغ شده از سوی معاونت فرهنگی

قوه قضاییه را برای اعضا و کارکنان شورا نیز با هماهنگی رئیس شوراهای استان اجرا نمایند.

ماده۳۷ – قوه قضاییه مکلف است جهت تسهیل و بالا بردن کیفیت جمع آوری و پالایش اطلاعات شوراها نسبت به تجهیز شعب

شوراهای کل کشور به سیستم مدیریت پرونده (CMS (اقدام نماید.

ماده۳۸ – مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه دارای وظایف زیر خواهد بود:

۱ – جمع آوری مکانیزه اطلاعات آماری و ارائه گزارش های ماهانه و دوره ای شوراها.

۲ – پیشنهاد اعتبار لازم و تامین امکانات سخت افزاری و نرم افزاری جهت اجرای سیستم مدیریت پرونده در شوراها

۳ – در اختیار قرار دادن اطلاعات آماری مورد نیاز مرکز در مورد شوراها. این اطلاعات در اختیار شخص رئیس مرکز قرار می گیرد.

۴ – تامین کلیه نیازهای فناوری شوراها را (اعم از سخت افزار، نرم افزار، زیر ساخت و پشتیبانی) بر اساس اعتبارات مصوب با

هماهنگی با مرکز

۵ – آموزش نیروهای انسانی در زمینه کاربری و نگهداری سیستمها

۶ – پالایش اطلاعات آماری، تحلیل های مرتبط، رتبه بندی و سایر امور مدیریتی مرتبط با اطلاعات آماری شوراها.

ماده۳۹ – رئیس مرکز می تواند در اجرای وظایف خود به موجب قانون و آیین نامه با تشکیل کمیسیون مشورتی مرکز مرکب از اعضا زیر

از نظریات مشورتی آن استفاده نماید.

۱ – رئیس مرکز به عنوان رئیس

۲ – معاون قضایی مرکز به عنوان عضو

۳ – معاون اداری، مالی و پشتیبانی مرکز به عنوان عضو

۴ – معاون آمار و برنامه ریزی و امور فرهنگی شورا به عنوان عضو

۵ – مدیرکل بازرسی، نظارت و ارزشیابی مرکز به عنوان عضو

۶ – مدیرکل برنامه ریزی مرکز به عنوان عضو و دبیر کمیسیون برنامه ریزی

۷ – مدیرکل مالی و پشتیبانی مرکز به عنوان عضو

۸ – مدیر کل حفاظت و اطلاعات مرکز به عنوان عضو

۹ – رئیس شوراهای استان تهران به نمایندگی از شورای استانها به عنوان عضو مدعو

تبصره – این کمیسیون متناسب با مباحث مطروحه می تواند از یک یا چند نفر از افراد آگاه ق – وه قضایی – ه جهت شرکت در جل – سات و به

عنوان ع – ضو مدعو دع – وت به عمل آورد.

پیشنهادی :   دستورالعمل ساماندهی و تسریع در اجرای احکام مدنی

ماده۴۰ – قوه قضاییه مکلف است حسب نیاز شوراها، نسبت به اصلاح ساختار تشکیلاتی، اخذ مجوزهای قانونی در مورد تامین نیروی

انسانی و ملزومات مورد نیاز اقدام نماید.

تبصره۱ – تامین کادر اداری و قضایی مورد نیاز شوراها تا تکمیل مراحل جذب و بکارگیری نیروی انسانی برای پستهای مصوب، از طریق

مامور به خدمت شدن کارکنان قوه قضاییه در شوراها صورت می پذیرد.

تبصره۲ – انتصاب و جابجایی کارمندان در پست های حساس و پست های مدیریتی علاوه بر شرایط مندرج در مقررات مربوط، مستلزم

احراز صلاحیت های اخلاقی،اجتماعی،اعتقادی و اخذنظر حفاظ – – ت و اط – – لاعات می باشد.

ماده۴۱ – معاونت راهبردی قوه قضاییه مکلف است بودجه مورد نیاز شوراهای حل اختلاف کشور را در کلیه امور اعم از پاداش اعضا و

کارکنان افتخاری (در ردیف مستقل)، تامین لوازم مصرفی و اقلام اداری، اجاره بهای ساختمان ها، بهره وری و اضافه کارقضات شورا،

تجهیزات و امکانات اداری، احداث، خرید ساختمان و توسعه فضاهای اداری، امور انفورماتیک، آموزشی، فرهنگی، تامین خودرو، امور

پشتیبانی، رفاهی را به عنوان بخشی از بودجه دادگستری با پیشنهاد مرکز در بودجه سنواتی پیش بینی و اعتبار مربوطه را در طول

سال مالی اختصاص دهد. همچنین، معاونت فوق موظف است کلیه اهداف و برنامه های شوراها را با هماهنگی کامل با مرکز تهیه

نماید.

ماده۴۲ – معاونت راهبردی موظف است به منظور تسهیل و تسریع در امور شوراهای حل اختلاف سهم بودجه شورای حل اختلاف را

در هر بخش اعم از آموزشی، فرهنگی، انفورماتیک، رفاهی و پشتیبانی (جاری و تملک) را تعیین و مراتب را در آغاز هر سال مالی به

معاونت مربوط (در ستاد) و مرکز ابلاغ نماید.

ماده۴۳ – شورا موظف است درآمد حاصل از هزینه دادرسی، جرایم قانونی و نیم عشر اجرایی موضوع قانون و سایر موارد قانونی را با

رعایت ماده ۲۳ قانون از طریق واریز نقدی یا الکترونیکی به حساب بانکی ویژه درآمدهای شورا وصول و به خزانه واریز نماید.

تبصره – مرکز با همکاری معاونت راهبردی و با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و خزانه داری کل کشور نسبت به ایجاد

ردیف های درآمدی و اعتبار هزینه ای موارد فوق و همچنین اخذ ۱۰۰ %تخصیص و توزیع اعتبار برابر ضوابط قانونی اقدام خواهد نمود.

ماده۴۴ – پاداش آن دسته از اعضا و کارکنان شوراها که از کارکنان مامور به خدمت ادارات دولتی یا قوه قضاییه نیستند بالحاظ حجم

کمی و کیفی پرونده های رسیدگی شده، ساعات اشتغال، وضعیت محل خدمت و سایر عوامل موثر در اجرای ماده ۳۱ قانون به موجب

دستورالعملی خواهد بود که توسط مرکز تهیه می شود.

ماده۴۵ – پرداخت بهره وری و اضافه کار شاغلان در شورا همانند کارکنان و قضات دادگستری و مطابق با دستور العمل پرداخت

بهره وری و اضافه کار که با همکاری شورا توسط معاونت راهبردی تهیه و ابلاغ گردیده اقدام می شود.

ماده۴۶ – مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه در صورت تامین نیرو و امکانات لازم موظف است حفاظت کارکنان، اسناد و اطلاعات و

حفاظت فیزیکی از اماکن شوراها را تامین نماید. رده های حفاظتی شوراها و سایر ساز وکارهای لازم توسط کارگروه مشترک

مرکزحفاظت و اطلاعات قوه قضاییه و مرکز تدوین خواهد شد.

ماده۴۷ – اقدامات اجرایی لازم در راستای ماده ۴۳ قانون توسط مرکز با هماهنگی معاونت منابع انسانی و معاونت راهبردی قوه

قضاییه به عمل می آید.

ماده۴۸ – مرکز ضمن اعمال نظارت بر شوراهای سراسر کشور موظف است گزارش عملکرد سالانه شوراها را اخذ و با بررسی و

ارزیابی و ارائه پیشنهادهای لازم به رئیس قوه قضاییه ارائه نماید.

ماده۴۹ – اداره کل بازرسی، نظارت و ارزشیابی مرکز با نظارت معاون قضایی رئیس مرکز و هماهنگی رئیس کل دادگستری استان،

بازرسی و نظارت دوره ای و موردی از شوراهای سراسر کشور را بعمل می آورد و ضمن تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف شوراهای

کشور پیشنهادهای لازم را برای بهبود عملکرد شوراها از طریق رئیس مرکز به استان های مربوط اعلام می دارد.

ماده۵۰ – رئیس کل دادگستری استان، مکلف است نظارت موثر بر عملکرد شوراهای حوزه ماموریت خود معمول دارد .

ماده۵۱ – رئیس شوراهای استان ضمن مدیریت شوراهای حوزه استان موظف است با برنامه ریزی مدون بر امور شوراها نظارت نماید.

همچنین، رئیس شوراهای شهرستان و بخش نیز به ترتیب مذکور در این ماده عهده دار مسئولیت فوق می باش ن د. رئیس هر شعبه

نیز بر امور اداری و دفتری نظارت کرده تا قوانین و مقررات به نحو صحیح اجرا گردد.

ماده۵۲ – روسای شوراهای استان مکلف هستند موارد ارجاعی از مرکز را از حیث بازرسی و شکایت موردی بررسی و نتیجه را کتباً

به مرکز اعلام دارند.

ماده۵۳ – واحد بازرسی، نظارت و ارزشیابی در هر استان با پیشنهاد رئیس شوراهای استان و با حکم رئیس کل دادگستری آن

استان تشکیل می شود تا با انجام بازرسی های دوره ای و موردی توسط قضات، ضمن نظارت بر عملکرد شوراهای استان، به شکایت

اشخاص علیه شوراها رسیدگی و پیشنهادهای لازم را برای بهبود عملکرد از طریق رئیس شوراهای استان به حوزه شوراهای مربوط

ابلاغ و نتیجه را نیز جهت اعلام به مرکز و رئیس کل دادگستری استان گزارش نماید.

ماده۵۴ – این آیین نامه جایگزین آیین نامه شوراهای حل اختلاف، مصوب ۱۳۸۸/۱/۱۶ رئیس وقت قوه قضاییه می باشد و توسط وزیر

دادگستری با همکاری مرکز امور شوراها تهیه و در ۵۴ ماده و ۱۳ تبصره در تاریخ ۱۳۹۵/۱۰/۴ به تصویب رئیس قوه قضاییه رسید.

رئیس قوه قضائیه – صادق آملی لاریجانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *