دستورالعمل انضباطی کارگزاران بورس – ماده ۶
ماده ۶: تخلفاتی که موجب اخطار کتبی به کارگزار و درج آن در پرونده میشود، عبارت است از:
۱. شروع به فعالیت بازارسازی بدون اعلام قبلی به بورس
۲. خرید یا فروش اوراق بهادار یا کالا بدون رعایت سهمیههای مقرر
۳. عدم رعایت محدودیتهای مقرراتی درخصوص خرید سهام برای شرکتهای کارگزاری و اشخاص حقیقی مرتبط با آنان
۴. تخطی از آن دسته از مفاد دستورالعمل اجرایی معاملات عمده در روز معامله که مانع از انجام یا قطعیت معامله نشود
۵. عدم رعایت اولویت یا انصاف در اجرای سفارش خرید و فروش مشتریان یا تخصیص اوراق بهادار در عرضههای اولیه
۶. هرگونه اقدام عمدی از سوی کارگزار که موجب اختلال در گشایش بازار شود
۷. عدم دریافت، پرداخت یا ارایه تضمینها و وجوه لازمی که طبق مقررات قبل از مبادرت به ورود سفارش باید حسب مورد دریافت، پرداخت یا ارایه گردد
۸. خودداری از تطبیق و ثبت اساسنامه شرکت کارگزاری براساس اساسنامه نمونه شرکتهای کارگزاری مصوب سازمان
۹. خودداری از ارایه خدمات یا کنارهگیری از فعالیتهای دارای مجوز قبل از طی تشریفات مقرر
۱۰. عدم رعایت الزامات مربوط به سفارشهای الکترونیکی و ارایه خدمات مربوط به آن
۱۱. عدم رعایت الزامات مربوط به دفاتر، شعب و تالارهای کارگزاری از قبیل نصب تابلو، دارا بودن فضای متناسب با مجوزهای فعالیت، داشتن کاربری اداری یا تجاری و ارسال نشانی آنها به مراجع تعیین شده
۱۲. انجام فعالیتهای مستلزم مجوز در کارگزاری، توسط پرسنل یا اشخاص مرتبط با آن که فاقد مجوز هستند
۱۳. تعطیلی موقت دفاتر یا شعب کارگزاری بدون طی تشریفات مقرر
۱۴. عدم رعایت مقررات مربوط به پذیرش مشتریان و احراز هویت آنها
۱۵. عدم رعایت مقررات مربوط به دریافت و پرداخت وجوه مشتریان از قبیل:
عدم افتتاح حساب جاری معاملاتی کارگزاری یا استفاده نکردن از آن
عدم واریز وجوه دریافتی مشتریان به حساب جاری معاملاتی کارگزاری تا پایان همان روز
واریز یا انتقال وجوه مشتریان به حسابهایی غیر از حساب جاری معاملاتی کارگزار
تاخیر یا خودداری از پرداخت وجوه ناشی از فروش اوراق بهادار یا کالا به ذینفع علیرغم درخواست وی
۱۶. قبول و اجرای سفارشهای خرید و فروش اوراق بهادار که از سوی کارگزار محروم یا تعلیق شده از فعالیت کارگزاری، در دوران تعلیق یا محرومیت وی ارجاع گردد
۱۷. به کارگیری نرمافزار حسابداری که شرایط ابلاغ شده از سوی سازمان و بورس را نداشته باشد از جمله:
سیستمی که قادر به ارایه تراز یا تراز تعدیل شده یا گزارش پیشگیری از کسری وجوه نباشد
سیستمهای حسابداری و کارگزاری جهت ثبت سفارشهای دریافتی از دفاتر و شعب و ارایه اطلاعات حساب مشتریان یکپارچه نباشد
۱۸. عدم رعایت الزامات مربوط به دستورالعمل تبلیغات شرکتهای کارگزاری
۱۹. بیشتربودن تعداد قراردادها یا معاملات منفسخ یا ابطال شده از حد تعیین شده در مقررات
۲۰. تاخیر در تسویه معاملات اوراق بهادار، کالاها و قراردادهای پذیرفته شده در بورسها و بازارهای خارج از بورس یا عدم رعایت اولویت مشتری در تسویه قراردادها
۲۱. عدم انجام تشریفات تحویل کالا طبق مقررات یا طی مهلت مقرر از سوی کارگزار فروشنده
۲۲. خرید و فروش اوراق بهادار برای شرکت کارگزاری، مدیران و کارکنان آن، همسر و افراد تحت تکفل آنها برخلاف مقررات مربوطه
۲۳. عدم رعایت مقررات مربوط به واریز وجوه معاملات، در معاملات بورس کالا
۲۴. انجام معامله بدون دریافت پیشپرداخت معامله، حسب مقررات مربوط
۲۵. ورود سفارش بیش از محدودیت حجمی بدون هماهنگی با ناظر بازار
۲۶. ورود یا ثبت سفارش در سامانه معاملات از طریق شناسه کاربری شرکت کارگزاری یا معامله گر دیگر
۲۷. انجام معاملات اوراق بهادار یا کالا بدون اخذ سفارش مکتوب یا الکترونیکی و مدارک مربوط
۲۸. عدم رعایت مقررات مربوط به ثبت و نگهداری سفارشها و حسابهای مشتریان
۲۹. عدم رعایت شرایط اعلام شده توسط مشتریان در اجرای دستورات خرید و فروش، بدون عذر موجه
۳۰. عدم رعایت مقررات مربوط به تهاتر وجوه یا انتقال طلب مشتریان
۳۱. تصدیق و تایید مستندات و مدارک نادرست یا ناقص یا هرگونه تقصیر یا سهلانگاری در انجام امور محوله به کارگزار به عنوان مشاور پذیرش
۳۲. هرگونه تقصیر یا سهلانگاری در انجام امور محوله به کارگزاری به عنوان مشاور عرضه
۳۳. عدم انتشار به موقع و صحیح اطلاعات و یا فراهم نکردن شرایط لازم جهت اطلاعرسانی به موقع و صحیح به مشتریان درخصوص مواردی که براساس مقررات، کارگزار مکلف به آن شده است، از جمله: معاملات سرمایهگذاران خارجی، صندوقهای سرمایهگذاری مشترک و سبدگردانی