دستورالعمل صدور مجوز تاسیس و فعالیت کارگزاری در بورس – ماده ۷
ماده ۷: متقاضیان گروه (الف) و (ب) موضوع ماده (۲) باید ظرف مهلتهای تعیین شده در ماده (۳) نسبت به فراهم آوردن امکانات، پرسنل و سیستمهای لازم مورد تایید سبا به شرح زیر اقدام نمایند تا مجوز فعالیت آنها در بورس مربوطه صادر گردد، در غیر اینصورت مجوز آنها خود به خود باطل خواهد شد.
الف) تهیه دفتر مرکزی شرکت کارگزاری به متراژ مناسب با کاربری اداری یا تجاری به نام شرکت کارگزاری یا در اجاره آن.
ب) ایجاد بخش پذیرش سفارشهای مشتریان و استخدام و آموزش حداقل یک کارشناس برای این بخش مطابق مقررات.
ج) ایجاد بخش معاملات و استخدام یک کارشناس به عنوان مسوول معاملات و یک کارشناس به عنوان معاملهگر و آموزش آنها مطابق مقررات مربوطه.
د) تشکیل امور مالی و استخدام مسوول امور مالی با تجربه لازم.
ه) تدوین رویههای دریافت و اجرای سفارشها و ثبت و نگهداری حسابها و تهیه
فرمهای لازم و تعیین حدود اختیارات و مسوولیت افراد در این زمینه.
و) خرید و پیاده سازی سیستمهای حسابداری و کارگزاری و سایر نرم افزارهای لازم و ارایه حداقل یک تراز مالی از وضعیت شرکت.
ز) تهیه تجهیزات اداری مناسب برای انجام عملیات شرکت.
ح) پذیرش در کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و عضویت در بورس مربوطه.
تبصره ۱: در صورتیکه دفتر مرکزی کارگزاری در زمان شروع فعالیت در اجاره شرکت باشد، شرکت کارگزاری باید ظرف یک سال پس از تاسیس ، محل مناسب مطابق بند (الف) این ماده به عنوان دفتر مرکزی شرکت به نام شرکت کارگزاری خریداری نماید.
تبصره ۲: در صورتیکه در طول فعالیت شرکت کارگزاری هر یک از شرایط مذکور در این ماده نقض شود، هیات مدیره سبا میتواند ضمن تعلیق فعالیت کارگزاری، مهلتی حداکثر تا سه ماه برای احراز شرایط در نظر گیرد و در صورتیکه در این مهلت شرایط لازم احراز نشود، مجوز فعالیت کارگزاری را ملغی نماید.