آیین نامه اجرایی قانون نحوه صدور اسناد مالکیت املاکی که اسناد ثبتی آنها در اثر جنگ یا حوادث غیر مترقبه ای مانند زلزله، سیل و آتش سوزی از بین رفته اند – ماده ۱۸
ماده ۱۸ – ادارات ثبت پس از انتشار آگهی موضوع تبصره ذیل ماده یک قانون، اعضای هیأت حل اختلاف را برای تشکیل جلسه در اداره ثبت محل دعوتمینمایند. هیأت حل اختلاف دارای دبیرخانهای است که به وسیله واحد ثبتی محل اداره میشد و دبیر آن توسط مدیر کل ثبت استان منصوب میگردد.
تبصره ۱ – جلسات هیأت حل اختلاف با حضور حداقل سه نفر از پنج نفر اعضا رسمیت مییابد و رأی اکثریت مناط اعتبار و قابل اجرا خواهد بود.
تبصره ۲ – جلسات هیأت حل اختلاف به تعداد مورد لزوم تا (۲۰) جلسه در ماه تشکیل میشود.
تبصره ۳ – آراء صادر شده از طرف هیأت به ترتیب تاریخ صدور در دفتر مخصوصی ثبت و به امضای اعضای حاضر در جلسه میرسد و یک نسخه از رأی صادرشده ظرف (۲۴) ساعت به منظور اجرای آن به اداره ثبت ارسال میگردد.
تبصره ۴ – چنانچه ظرف (۱۰) روز پس از دعوت از اعضاء به هر علت امکان تشکیل هیأت حل اختلاف فراهم نشود رییس ثبت موظف است مراتب را با قیدفوریت به اداره کل ثبت استان اطلاع دهد و اداره کل مذکور جهت رفع مشکل در اسرع وقت موضوع را به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گزارش مینماید.