قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – ماده ۲
ماده ۲ – وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که مسئول اجرای سیاستهای رسمی نظام جمهوری اسلامی ایران در زمینه فرهنگ عمومی است وظایفاساسی زیر را در تحقق مفاد ماده ۱ عهدهدار میباشد:
۱ – شناساندن مبانی، مظاهر، اهداف انقلاب اسلامی به جهانیان با بهرهگیری از وسائل و امکانات هنری، سمعی و بصری، کتب، نشریات وبرگزاری گردهمآییهای فرهنگی و سایر اقدامات لازم در داخل و خارج از کشور با همکاری وزارت امور خارجه و سایر دستگاههای ذیربط.
تبصره ۱ – فعالیتهای خارج از کشور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بایستی هماهنگ با وزارت امور خارجه طبق شرح وظیفه مصوب وزارتمزبور صورت پذیرد.
تبصره ۲ – دستگاههای فرهنگی و تبلیغی دولتی و همچنین دستگاههایی که از امکانات و کمک دولت استفاده میکنند به شرط هماهنگی با وزارتفرهنگ و ارشاد اسلامی میتوانند در خارج از کشور به فعالیت بپردازند.
۲ – مطالعه و تحقیق در زمینه تبلیغات رسانههای جهانی و کشف روشهای مورد عمل آنها و اتخاذ شیوههای مناسب مقابله با آن در صورت لزوم.
۳ – گردآوری و طبقهبندی کلیه مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی از قبیل فیلم، کتاب، تصویر و سایر انتشارات مربوط به جمهوری اسلامی ایران ونشر موارد لازم.
۴ – تمرکز و بررسی اخبار و اطلاعات مربوط به پیشرفت برنامهها و فعالیتهای دستگاههای دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی به منظور انتشارآنها.
۵ – اجرای قوانین مربوط به مطبوعات و نشریات و تعیین ضوابط و مقررات مربوطه و تمرکز، توزیع و نشر انواع آگهیهای دولتی و اجرای آن درداخل و خارج کشور.
۶ – انعقاد قرارداد در زمینه مبادلات فرهنگی، هنری، سینمایی، جهانگردی، خبری، مطبوعاتی و شرکت در جلسات سازمانهای منطقهای وبینالمللی در موارد مربوطه با همکاری و هماهنگی وزارت امور خارجه با رعایت قانون اساسی.
۷ – ایجاد، توسعه و اداره کلیه امور نمایندگیهای فرهنگی ایران در خارج و تعیین نمایندگان فرهنگی و مطبوعاتی و نظارت کامل بر اجرای وظایفیکه به عهده آنان نهاده میشود.
۸ – انجام همکاریهای فرهنگی و ارشادی با مراکز اسلامی و فرهنگی سایر کشورها به منظور اشاعه فرهنگ اسلامی.
۹ – اداره امور حج و اوقاف و امور خیریه در چهار چوب قوانین حج و اوقاف و امور خیریه.
۱۰ – گردآوری خبرها، گزارشها، مقالات و عکسهای مربوط به ایران و کشورهای جهان و توزیع آن بین رسانههای گروهی کشور و همچنین پخشو انعکاس رویدادهای مختلف کشور و منطقه در زمینه پیشرفت و تحولات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی بین وسائل ارتباط جمعیکشورهای جهان.
۱۱ – ایجاد و توسعه و بهرهبرداری از تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی از هر نوع که مناسب باشد و همچنین تأمین وسائل لازم برای مسافرتهایفردی، جمعی جهانگردان ایرانی و خارجی در داخل کشور اعم از زمینی، هوایی و دریایی و تأمین خدمات جهانگردی و اقدامات لازم برای ارائهپیشرفتهای مملکتی و شناساندن تحولات فرهنگی و تمدن و جاذبههای جهانگردی ایران.
۱۲ – تقویت روح تحقیق، تتبع و ابتکار در تمام زمینههای فرهنگی و هنر اسلامی و ایرانی از طریق تشویق و حمایت نویسندگان، شعرا، ادبا،هنرمندان و معرفی و بزرگداشت علما، عرفا و شخصیتهای فرهنگی جهان اسلام و تولید و نشر آثار مربوط به آنان و همچنین پرورش استعدادها و ذوقفرهنگی و هنری افراد.
۱۳ – تعیین ضوابط اعطای جوائز در زمینههای فرهنگی و هنری در چهارچوب آییننامههای مربوط.
۱۴ – ایجاد و توسعه و تجهیز و اداره کتابخانههای عمومی و تأسیسات فرهنگی، هنری و سینمایی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درسراسر کشور.
۱۵ – صدور اجازه تأسیس، انحلال و نظارت بر فعالیت مؤسسات خبری و نمایندگیهای خبرگزاریها و رسانههای خارجی و صدور اجازه فعالیتبرای خبرنگاران خارجی و داخلی در کشور طبق مقررات مربوطه.
۱۶ – صدور اجازه تأسیس، انحلال و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانونهای تبلیغاتی، چاپخانهها و مؤسسات تکثیر و مؤسسات وابسته به صنعتچاپ و نظارت بر کیفیت و محتوای آگهیها و کارهای چاپی طبق ضوابط و مقررات قانونی مربوطه.
۱۷ – صدور اجازه تأسیس، توسعه یا انحلال مؤسسات آزاد آموزشهای هنری و فرهنگی و سینمایی و نیز انجمنهای فرهنگی و هنری و تصویبآییننامههای مربوط و نظارت بر اجرای آنها طبق ضوابط و مقررات قانونی مربوطه.
۱۸ – برنامهریزی در جهت ایجاد و اصلاح و یا تکمیل تأسیسات جهانگردی از طریق سرمایهگذاری مستقیم و یا اعطای وام به بخش خصوصی ویا مشارکت با آنها و یا با سازمانهای دولتی و شهرداریها و صدور اجازه و نیز نظارت در تأسیس و اداره واحدهای اقامتی و پذیرایی و دفاتر خدماتمسافرتی و جهانگردی و سیاحت و زیارت فعالیت دارند و درجهبندی و نرخگذاری این تأسیسات با همکاری سازمانهای ذیربط.
۱۹ – نظارت بر فعالیتهای فرهنگی، هنری، تبلیغاتی اقلیتهای دینی و مذهبی شناخته شده در قانون اساسی.
۲۰ – صدور اجازه ورود و خروج آثار سمعی و بصری، آثار هنری، مطبوعات و نشریات و کلیه مواد تبلیغی و فرهنگی مشکوک که تعیین مواردمشکوک از غیر مشکوک طبق آییننامهای خواهد بود که به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
۲۱ – تهیه و تدوین آییننامهها و ضوابط ناظر بر تشکیل جشنوارهها و نمایشگاههای فرهنگی، هنری و مسابقات سینمایی و ادبی در داخل و خارجکشور.
۲۲ – صدور اجازه تأسیس یا انحلال مراکز، مؤسسات و مجامع فرهنگی، مطبوعاتی، خبری، هنری، سینمایی، سمعی و بصری و مؤسساتانتشاراتی و تبلیغاتی در کشور و نظارت بر فعالیتهای آنها و همچنین ناشرین و کتابفروشان در چهارچوب ضوابط و مقررات مربوط.
۲۳ – هدایت و حمایت از فعالیت مراکز و مؤسسات فیلمسازی، سناریونویسی، سینماها، کانونها و مراکز نمایش فیلم، عکاسخانهها و تولیدکنندگاننوار سمعی و بصری و صدور اجازه تأسیس و یا انحلال آن گونه واحدها و نظارت بر آنها در چهارچوب ضوابط و مقررات مربوط.
۲۴ – نظارت بر فعالیتهای فرهنگی، هنری، تبلیغاتی خارجیان مقیم ایران با همکاری دستگاههای ذیربط.
۲۵ – تحقیق درباره اثرات وسائل ارتباط جمعی و سنجش میران تأثیر برنامهها و فعالیتهای گفتاری، تصویری، مطبوعاتی و خبری و متون چاپشده در افکار عمومی با همکاری دستگاههای ذیربط.
۲۶ – انجام مطالعات و تحقیقات لازم پیرامون مسائل و مبانی فرهنگ عمومی، هنر، سینما، تئاتر و دیگر زمینههای هنری مربوط به منظور استفادهاز نتایج حاصل در برنامهریزیهای فرهنگی و هنری و دیگر امور مربوط و نهایتاً بهبود کیفی و کمی امور محوله.
۲۷ – برنامهریزی فرهنگی و تبلیغی در جهت همکاری بیشتر مردم با دولت و بررسی پیرامون اثرات برنامهها و فعالیتهای دولت در افکار عمومی وارائه آن به هیأت وزیران.
۲۸ – ایجاد زمینههای گسترش فرهنگ انقلاب اسلامی و اشاعه زبان فارسی در کشورهای مختلف جهان با همکاری وزارت امور خارجه و وزارتفرهنگ و آموزش عالی
۲۹ – تنظیم سیاستهای کلی فرهنگی، هنری، سینمایی کشور و ارائه آنها به مجلس شورای اسلامی جهت تصویب با رعایت اصل ۷۴ قانون اساسیجمهوری اسلامی ایران.
۳۰ – تأسیس و اداره مؤسسات آموزشی لازم به منظور آموزش افراد مجرب در رشتههای مختلف فرهنگ، هنر، ارشاد و جهانگردی و امور مربوطدیگر بر حسب مورد با همکاری دستگاههای ذیربط.
تبصره ۱ – اعمال این بند نباید با ضوابط و مقررات آموزشی کشور مغایر باشد.
تبصره ۲ – در هر یک از موارد ماده ۲ (بندهای ۱۵- ۱۶- ۱۷- ۲۲ و ۲۳) در صورتی که انحلال هر مرکز، مؤسسه، مجمع، کانون، چاپخانه و یاانجمن به حقوق مکتسبه اشخاص مربوط باشد و افراد ذینفع شاکی باشند انحلال منوط به حکم دادگاه صالح خواهد بود.