نظریه مشورتی

نظریه مشورتی شماره ۷/۱۴۰۰/۷۵۶ مورخ ۱۴۰۱/۰۳/۰۸

استعلام :
در قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها آنچه جرم شناخته شده است تغییر کاربری اراضی زراعی و باغات بوده که تشخیص آن نیز بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است. از سوی دیگر در قالب طرح‌های کشاورزی به ویژه با هدف احداث باغات، زمین‌هایی از اراضی ملی موات و بایر به افراد واگذار شده که برخی افراد با انحراف از اهداف طرح، در اراضی استیجاری واگذار شده مبادرت به ساخت و ساز ویلا یا دیگر سازه‌های غیر مجاز کرده‌اند. آیا این اقدامات تغییر کاربری در اراضی زراعی و باغات محسوب می‌شود؟
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :
منظور مقنن از وضع «قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها مصوب ۱۳۷۴ با اصلاحات بعدی»، همان‌طور که از عنوان این قانون و ماده یک آن مستفاد می‌شود، حمایت و تداوم کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها در خارج از محدوده شهرها و شهرک‌هاست و در ماده ۳ (اصلاحی ۱/۸/۱۳۸۵) قانون مذکور تصریح شده «کلیه مالکان و متصرفان اراضی زراعی و باغ‌های موضوع این قانون که به صورت غیرمجاز و بدون اخذ مجوز از کمیسیون موضوع تبصره یک ماده یک این قانون اقدام به تغییر کاربری نمایند …» مشمول مقررات این ماده می‌باشند. منظور از اراضی زراعی و باغ‌ها با توجه به بند «ت» ماده یک آیین‌نامه اجرایی قانون مورد بحث، اراضی تحت کشت، آیش، باغات شامل آبی، دیم اعم از دایر و بایر که سابقه بهره‌برداری داشته باشد و اراضی تحت فعالیت‌‌های موضوع تبصره ۴ الحاقی است که در حکم اراضی زراعی و باغ‌ها محسوب می‌شود، لذا در فرض سؤال چنانچه اراضی واگذار شده به اشخاص در خارج از محدوده شهرها و شهرک‌ها با عنایت به تعریف اراضی زراعی و باغی در بند «ت» آیین‌نامه اجرایی این قانون، از جمله مصادیق اراضی زراعی و باغ‌های مشمول این قانون باشد، موضوع مشمول قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها بوده و احداث بنا در آن نیز مشمول مقررات ماده ۳ قانون مورد بحث خواهد بود. لازم به ذکر است که طبق تبصره ۲ (اصلاحی ۱/۸/۱۳۸۵) مرجع تشخیص اراضی زراعی و باغ‌ها، وزارت جهاد کشاورزی است و مراجع قضایی در مقام رسیدگی و احراز نوع کاربری اراضی مشمول قانون صدرالذکر، نظر سازمان جهاد کشاورزی ذی‌ربط را در این زمینه استعلام می‌نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *