نظریه مشورتی شماره ۷/۹۷/۲۱۱۷ مورخ ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
۱- گروه مجرمانه در تبصره ۱ ماده ۱۳ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ تعریف شده است و عبارت «سازمان یافته» وصف گروه مجرمانه میباشد و جرم سازمانیافته به فعالیت مجرمانه گروه سازمانیافته اطلاق میشود. ماده ۴ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری مصوب ۱۳۶۷، با توجه به عبارات به کار رفته مانند «تشکیل یا رهبری شبکه» ناظر به گروه مجرمانه سازمانیافته مذکور در ماده ۱۳۰ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ است.
۲- مطابق تبصره ۱ ماده ۱۳۰ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ گروه مجرمانه متشکل از سه نفر یا بیشتر است و سردسته، تشکیلدهنده و ادارهکننده گروه نیز شامل این تعداد است. ضمنا طبق تبصره ۲ همین ماده که سردستگی را عبارت از تشکیل یا طراحی یا سازماندهی یا ادارهکننده گروه میداند سردسته یا ادارهکننده یا تشکیلدهنده الزاما در عملیات مادی و اجرایی جرم مشارکت ندارد؛ هرچند ممکن است در مواردی هم مشارکت داشته باشد.
۳- «تشکیل» به معنای مدیریت در ایجاد گروه است و «رهبری» اعم از طراحی یا سازماندهی و یا اداره برای ارتکاب جرم میباشد. در قوانین کیفری ایران در تعداد سردسته محدودیت وجود ندارد؛ بنابراین اگر دو یا چند نفر گروه مجرمانه سازمانیافته را تشکیل داده یا شخصی تشکیل و دیگری اداره نماید، همگی سردسته محسوب میشوند.
۴- تشکیل یا رهبری شبکه چند نفری اعم است از اینکه در عملیات اجرایی جرم دخالت داشته باشد یا نداشته باشد و مجازات ذکر شده در ماده ۴ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری از حیث رد مال به میزان مال تحصیل شده و جزای نقدی معادل مجموع مال تحصیل شده از جرم است و در این مورد هر یک از شرکاء به مجازات فاعل مستقل جرم محکوم میشوند و مفاد ماده ۱۲۵ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ مؤید این امر است.
۵- ماده ۱۳۰ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ در مقام بیان عنوان خاص «سردستگی یک گروه مجرمانه» در کلیه جرایم است و ماده ۴ قانون مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری که قانون خاص است؛ و با توجه به تعریف «گروه» و «سردستگی» در تبصرههای ۱ و ۲ ماده ۰۱۳ قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲، میتوان گفت که این ماده به نوعی تکمیلکننده ماده ۴ قانون مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری است و با هم قابل جمع میباشند.
۶- الف) با توجه به سیاق تبصره ۳ ماده ۵ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری مصوب ۱۳۶۷ به نظر میرسد که حکم مذکور در این تبصره منصرف از موضوع ماده ۴ قانون مرقوم است که در مقام تشدید مجازات مرتکبین جرایم سازمانیافته و باندی است.
ب) مطابق بند «ج» ماده ۴۷ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲، اجرای مجازات جرایم اقتصادی با موضوع جرم بیش از یکصد میلیون ریال قابل تعلیق نیست و جرایم اقتصادی طبق بند «ب» ماده ۱۰۹ قانون مذکور شامل کلاهبرداری و جرایم موضوع تبصره ماده ۳۶ این قانون با رعایت مبلغ مقرر در ماده اخیرالذکر است. بند «الف» تبصره اشاره شده به رشا و ارتشاء و بند «ب» آن به اختلاس تصریح دارد. بنابراین با لازمالاجراء شدن قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ اجرای مجازات در جرایم اشاره شده در استعلام با موضوع جرم بیش از یکصد میلیون ریال قابل تعلیق نیست و در نتیجه اجرای مجازات این جرایم با موضوع جرم کمتر از یکصد میلیون ریال قابل تعلیق است؛ لذا با توجه به ماده ۷۲۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ از تاریخ لازمالاجراء شدن این قانون، تعلیق اجرای مجازات جرایم مذکور صرفاً مطابق مقررات این قانون که مؤخر هم است، صورت میگیرد.
۷- قانونگذار در ماده ۳۷ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ به دادگاه اختیار داده است که در صورت وجود یک یا چند جهت از جهات تخفیف، مجازات تعزیری را به شرح بندهای ذیل همین ماده تقلیل داده یا تبدیل نماید. در مورد بند «الف» که صرفاً تقلیل حبس تجویز شده است، دادگاه نمیتواند حبس را به مجازات دیگری تبدیل نماید و چنانچه جرم از جرایم موضوع قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری باشد، اعمال تخفیف در صورت وجود جهات مخففه طبق بند «الف» ماده ۳۷ قانون صدرالذکر باید با رعایت تبصره ۱ ماده ۱ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری باشد.
۸- ماده ۴ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری ناظر به کسانی است که با تشکیل شبکه چند نفری به امر ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری مبادرت میورزند، و «عنوان خاص مجرمانه» محسوب میشود. با عنایت به ماده ۱۳۰ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ که در مقام بیان عنوان خاص «سردستگی یک گروه مجرمانه» در کلیه جرایم است و تبصرههای ۱ و ۲ ماده اخیرالذکر، به نظر میرسد این ماده و تبصرههای آن به نوعی تکمیلکننده ماده ۴ قانون صدرالذکر است و با هم قابل جمع میباشد.
۹- ماده ۴ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری به شبکه چند نفری اشاره و شبکه مذکور متشکل از حداقل سه نفر است که با طرح و نقشه مبادرت به ارتکاب جرایم مذکور در این ماده نمایند. بنابراین میزان اموال تصاحب شده و نتایج زیانبار و کثرت افراد (بیش از سه نفر) ملاک تشخیص شبکه موضوع ماده ۴ قانون مذکور نیست.
۱۰- برابر تبصره ماده ۱ «قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور» در تشخیص عمده یا کلان بودن یا فراوان بودن موارد مذکور، علاوه بر لحاظ میزان خسارت وارده و مبالغ مورد سوء استفاده، استعلام از مبادی ذیربط حسب نوع کالا نیز مؤثر است؛ ولی در هر حال تشخیص مصداق با قاضی رسیدگیکننده است.
۱۱- جرم موضوع بند «ز» ماده ۱ در قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی الحاقی ۱۳۸۴ مطلق است و صرف تاسیس، قبول نمایندگی و عضوگیری به منظور کسب درآمد ناشی از افزایش اعضا موجب تحقق این جرم است.
۱۲- «قصد ضربه زدن» به نظام جمهوری اسلامی ایران یا «قصد مقابله با آن» امری درونی است که با تظاهرات بیرونی و اعمال و رفتار گذشته و حال مرتکب توسط قاضی احراز میشود و واژگان «گسترده»، «اخلال شدید» و «خسارت عمده» نیز با لحاظ معانی متعارف آنها به وسیله قاضی رسیدگیکننده تعبیر میشود در هر حال با توجه به واژگان «نظام» و«کشور» در این ماده، اخلال و اقدام باید در سطح کشور صورت گیرد.
۱۳- با عنایت به آنکه ذیل ماده ۴ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری بیان شده است در صورتی که مصداق مفسد فیالارض باشند این مجازات اعمال خواهد شد، مقنن دوگونه مجازات برای مرتکب تعیین نموده است؛ نخست، مجازات حدی که ذیل ماده آمده است؛ و دوم، مجازات تعزیری که در صورت عدم شمول حد، به آن محکوم میشوند؛ و با عنایت به آنکه طبق ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ جزای نقدی نوعی مجازات تعزیری میباشد، در صورتی که فرد دارای شرایط افساد باشد، اعمال آن بر مرتکب فاقد وجاهت قانونی است؛ لیکن در هر صورت ضبط، استرداد و رد اموال حاصل از جرم صورت خواهد گرفت؛ زیرا این موارد مجازات محسوب نمیشود.
۱۴- صرف نظر از اینکه تقدم و تأخر در قانون مذکور در این بند از استعلام به درستی اعلام نشده است، جرم موضوع ماده ۴ «قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری مصوب ۱۳۶۷» سوای از جرم موضوع بند «ج» ماده ۱ «قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور مصوب ۱۳۶۹ با اصلاحات ۱۳۸۴» است و ارکان تشکیلدهنده دو جرم متفاوت میباشد. بنابراین هر یک از مقررههای مذکور در محل خود قابلیت اعمال و اجرا دارد و هیچیک ناسخ دیگری نیست؛ با این توضیح در هر مورد که ارتکاب جرم رشاء و ارتشاء با تشکیل شبکه صورت گیرد اعم از اینکه عمده باشد یا نه، موضوع مشمول ماده ۴ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری است؛ در حالیکه رشـاء و ارتشـاء موضوع بـند «ج» ماده ۱ قانون مـجازات اخلالگران در نظام اقتصادی باید به نحوی صورت گیرد که منجر به اخلال در سیاستهای تولیدی کشور گردد.
۱۵- با توجه به آنچه که در بند ۱۲ اعلام گردید، صرف گسترده بودن رفتارهای موضوع ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ نمیتواند شخص را مشمول این ماده نماید؛ بلکه اولا، طبق ذیل ماده ضروری است اخلال شدید در نظم عمومی کشور، ناامنی یا ورود خسارت عمده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصی یا اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع محقق شود و طبق تبصره همان ماده، قصد اخلال گسترده در نظم عمومی، ایجاد ناامنی، ایراد خسارت عمده و یا اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع و یا علم به موثر بودن اقدامات انجام شده نیز احراز گردد.
۱۶- مقررههای موجود در اسناد بینالمللی که کشورها آن را به تصویب میرسانند دو دسته اسـت: نخسـت، مقررههایی که بدون نیاز به امور دیگر قابل اجرا است مانند اصل بودن برائت یا حق آزادی رفت و آمد که در اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق حقوق مدنی و سیاسی ذکر شده است؛ دوم، مقررههایی که دولتها با تصویب آن نمیتوانند مستقیما آن را اجرا کرده و تصویب این موارد، آنها را ملزم به تدارک مقدمات اجرا میکند. مانند برخی مواد «کنوانسیون مبارزه با فساد مصوب ۲۰۰۳» از جمله مواد ۲۱ و ۲۲ آن کنوانسیون. از آنجا که اصل قانونی بودن جرم و مجازات مقرر میدارد رفتار مجرمانه و مجازات مشخص آن باید به طور دقیق در قانون ذکر شود و مواد ۲۱ و ۲۲ آن کنوانسیون تنها کشورهای عضو را ملزم به تدوین قوانین مناسب کرده است، تا زمان تصویب قانون و تعیین دقیق کیفر متناسب با این رفتار، جرم دانستن آن مغایر مواد ۲، ۱۲، ۱۳ و ۱۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ و اصل سی و ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است.
۱۷- تشخیص بازاریابیهای هرمی مجرمانه و غیرمجرمانه فاقد معیار دقیق قانونی بوده و تشخیص این موارد با توجه به نحوه فعالیت، انگیزه مرتکب و عنصر روانی که در بندهای فوق بیان شـد، بر عهـده مقـام قـضایی رسیدگیکننده است.