نظریه مشورتی شماره ۷/۹۷/۲۶۵۰ مورخ ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
با توجه به مفاد مواد ۱ و ۲ آئیننامه بخشودگی بدهیهای شهرداریها به سازمان برنامه و بودجه موضوع ماده ۴ قانون برنامه عمرانی پنجساله پنجم مصوب ۴/۴/۵۴ که مقرر داشته «هر یک از شهرداریها که در اثر اجرای طرحهای عمرانی در برنامههای گذشته به سازمان برنامه و بودجه بدهی دارند، میتوانند ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ بدهی توسط سازمان برنامه و بودجه برای استفاده از بخشودگی موضوع ماده ۴ قانون برنامه عمرانی پنجساله پنجم مصوب ۵/۱۲/۱۳۵۱ درخواست خود را به سازمان مزبور تسلیم نمایند. شهرداری بدهکار باید طبق دستورالعمل سازمان برنامه و بودجه و حداکثر شش ماه از تاریخ ابلاغ بدهی به شرح فوق صورتحساب بدهیهای تسویه نشده خود را به تفکیک هر دوره برنامه و هر طرح و شامل اصل بدهی و مبالغ پرداختی و تتمه هر یک از اقلام بدهی با تصدیق صحت و جامعیت صورتحساب به سازمان برنامه و بودجه تسلیم نماید و همچنین ظرف مدت مزبور سایر شرایط بخشودگی مذکور در این آئیننامه را انجام دهد.» این امر منصرف از بدهیهای بعدی شهرداریها به سازمان برنامه و بودجه نخواهد بود و با عنایت به مفاد ماده ۴ آئیننامه یاد شده مبنی بر اینکه «سازمان برنامه و بودجه پس از انجام شرایط مذکور نسبت به بررسی درخواست و اعلام بخشودگی بقیه بدهی شهرداری اعم از اصل و بهره و خسارت تأخیر و سایر هزینههای متعلق و واریز حسابهای مربوط و صدور مفاصاحساب اقدام خواهد کرد» سازمان برنامه و بودجه به تشخیص خود میتواند بخشودگی تمام یا قسمتی از بدهی شهرداریها اعم از اصل و بهره و خسارت تأخیر ناشی از آن را مورد بررسی و قبول قرار دهد و در این صورت شهرداریها مکلّف به رعایت اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان برنامه و بودجه خواهند بود. چنانچه سازمان برنامه و بودجه نسبت به بدهی شهرداریها اعم از اصل و بهره و خسارت تأخیر اعلام موافقت کرده باشد، به نظر میرسد امر بخشودگی مختومه گردیده و سازمان برنامه و بودجه بار دیگر نمیتواند تقاضای وصول آن را و الزام به شرایط پیشبینی شده در آئیننامه پیشگفته را مطالبه نماید.