قانون هواپیمایی کشوری مصوب ۲۸/۴/۱۳۲۸ با آخرین تغییرات – ماده ۵
ماده ۵ (اصلاحی ۲۵/۱/۱۳۶۷) – برای اجرای این قانون سازمان مستقلی به نام سازمان هواپیمایی کشوری وابسته به وزارت راه و شهرسازی تأسیس میشود. سازمان دارای رییسی است که در عین حال معاون وزیر راه و شهرسازی نیز میباشد و به پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی و تصویب هیأت دولت برای مدت حداکثر ۳ سال به این سمت منصوب میشود، انتصاب مجدد وی به این سمت به روال فوق بلامانع میباشد. سازمان مزبور در انجام وظایف خود از نظر مالی و استخدامی و اداری، طبق مقررات مربوطه تحت نظر وزیر راه مستقلاً اقدام مینماید و سازمان آن به موجب تصویبنامه هیأتوزیران تعیین میشود.
سازمان میتواند از محل درآمدهای قانونی خود در قالب بودجههای مصوب و در صورت وجود کسری از محل درآمدهای عمومی کشور طبق مقررات استفاده نماید. وظایف عمده سازمان مزبور به قرار زیر میباشد:
الف– ایجاد، توسعه، بهرهبرداری و نگهداری فرودگاهها و دستگاههای ناوبری و مخابراتی، رادیویی و تلگرافی و تلفنی که مخصوص تنظیم رفتوآمد هواپیماها و تأمین بیخطری پرواز آنها میباشد و به طور کلی هر نوع نظارت و مساعدتی که به منظور پیشرفت هواپیمایی کشوری و تأمین بیخطری پرواز لازم باشد.
ب– نظارت در فعالیت هواپیمایی کشوری طبق مقررات مربوط به منظور جلوگیری از وقوع مخاطرات و رقابتهای مضره بین متصدیان حملونقل هوایی و حفظ مصالح عمومی.
ج– تربیت متخصصین فنی هواپیمایی کشوری با هماهنگی دستگاههای ذیربط.
د– اهتمام در پیشرفت و توسعه هواپیمایی کشوری و تشویق صنایع مربوط.
هـ – مطالعات و تحقیقات علمی و فنی در مسائل مربوط به هواپیمایی کشوری و ایجاد تسهیلات و تشویق افراد و مؤسسات صلاحیتدار به انجام این امور و تهیه موجبات آن.
و– تهیه طرح موافقتنامه و قراردادهای هواپیمایی با دول خارجی که طبق مقررات به وسیله دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی میشود.
تبصره ۱ – سازمان هواپیمایی کشوری مجاز است در زمینههای ایجاد و نگهداری و اداره فرودگاهها رأساً و یا با مشارکت بخشهای دولتی، تعاونی و خصوصی با رعایت اصل ۴۴ قانون اساسی مبادرت به تأسیس شرکت بنماید.
تبصره ۲- اساسنامهها و آییننامههای اجرایی این ماده حداکثر ظرف مدت شش ماه توسط سازمان هواپیمایی کشوری تهیه و از طریق وزارت راه و شهرسازی جهت تصویب به هیأتوزیران تسلیم خواهد شد.