گزارش نهایی هیئت عالی بررسی ابعاد و علل وقوع سانحه بالگرد حامل رئیسجمهور شهید و همراهان
پیرو دو گزارش قبلی مرکز ارتباطات ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص بررسی ابعاد و علل وقوع سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور شهید آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی و همراهان ایشان بدینوسیله گزارش نهایی هیأت عالی ستادکل نیروهای مسلح برای استحضار ملت شریف ایران اعلام می گردد:
با تلاش شبانه روزی هیأتی متشکل از کارشناسان خبره و متخصص لشکری و کشوری، ابعاد فنی، مهندسی، الکترونیکی و شرایط ناوبری بالگرد سانحه دیده مورد بررسی دقیق و کارشناسی قرار گرفت که نتایج آن به شرح زیر اعلام میگردد:
۱ – همه اسناد و مدارک مربوط به تعمیر و نگهداری بالگرد ـاز زمان خریداری و بکارگیری تا قبل از زمان وقوع سانحه، شامل تعمیرات اساسی، تعویض قطعات اصلی و مهم ـ، بررسی شد که تمام اقدامات برابر استانداردهای تعریف شده صورت گرفته است.
۲ – اسناد و مدارک مربوط به تعمیرات ۴سال اخیرِ بالگرد نیز مورد بررسی کارشناسی و بازبینی قرار گرفت و هیچ گونه مشکلی در روند اقدامات صورت گرفته مشاهده نشد.
۳ – گزارش اسناد و مکاتباتِ انجام مأموریت ـ از زمان درخواست بالگرد از سوی دفتر ریاست جمهوری، واگذاری بالگرد، تعریف نحوه انجام مأموریت و اعزامِ بالگرد از تهران به تبریز، استقرار در فرودگاه تبریز، سوختگیری، مراقبت از بالگردها، نحوه شروع و ادامه مأموریت پرواز مقامات به محل های تعیین شده دریافت شد که با دستورالعمل ها، ابلاغیهها و آییننامهها، ضوابط، مقررات و استانداردهای لازم انطباق داشته است.
۴ – نقشههای پروازی از تبریز به پُلِ آغبند، سد “قیز قَلعهسی” و از آنجا به سمت پالایشگاه تبریز هم مورد بررسی کارشناسی دقیق قرار گرفت و مشخص شد که بالگرد در مسیر پیشبینیشده حرکت کرده و از این مسیر خارج نشده است.
۵ – رایانه دستیِ همراهِ خلبانِ بالگرد (از نوع آی ـ پد) به دست کارشناسان متخصص و خبره احیاء شد و که نشان دهنده صحت اطلاعات مسیر پروازیِ بالگرد، از شروع پرواز از تبریز به مقصد سد قیزقلعهسی و از آن نقطه به هنگام برگشت تا زمانِ وقوعِ سانحه منطبق با “مسیرِ از قبل تعیین شده” بوده است.
۶ – قطعات و سامانههای باقیمانده از بالگرد (یعنی موتورها، سامانههای انتقال قدرت و سوخترسان، تجهیزات الکترونیکی، الکترو اَو یونیکی) به دست کارشناسان و متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع آزمایش شد و هیچ عیوبِ موثر در سقوطِ بالگرد، وجود نداشته است.
۷ – گزارشهای سازمان هواشناسی (یعنی هوای حاضر، پیشبینی و اخطارهای وضعیتهای جوی ناپایدار) از روز قبل و همچنین روزِ حادثه بررسی کارشناسی شد که با شرایط بوجود آمده در روز سانحه انطباق داشته است.
۸ – اطلاعات سامانهِ ضبط صدای داخل کابین (CVR) و ضبط اطلاعات پروازی در سامانه FDR بالگردِ همراهِ دستهِ پروازی (میل۱۷۱) پس از پیادهسازی، بررسی شد که در این سامانه هم هیچ پیام و اعلامِ وضعیت اضطراری از سوی خلبان بالگرد، اعلام نشده است.
۹ – بنابر گزارشِ بررسی کمیته فنی پزشکی قانونی؛ در نتایجِ آزمایشاتِ سمشناسی و آسیب شناسی روی پیکرِ مطهر شهدا هیچ مورد مشکوکی اعلام نشده است.
۱۰ – قطعات و سامانههای بالگرد، بررسیِ کارشناسی شد و علائمی مبنی بر خرابکاری در قطعات و سامانهها وجود نداشته است.
۱۱ – احتمال هدف قرار گرفتن بالگرد با سامانههای آفندی و پدافندی، جنگ الکترونیک و ایجاد میدان مغناطیسی و لیزر بررسیِ کارشناسی و تخصصی شد که هر گونه دخالت موارد یاد شده در بروز سانحه منتفی اعلام میشود.
با عنایت به موارد ۱۱ گانه و بررسیهای دقیقِ کارشناسی و تخصصی و آزمایشهای متعدد و نتایجِ آن، نظر نهایی هیئت عالی کارشناسی ستاد کل نیروهای مسلح، این است که:
علت اصلی سقوط بالگرد، “شرایطِ پیچیده اقلیمی و جوّیِ منطقه در فصل بهار”، در بوجود آمدن ناگهانیِ “تودهِ غلیظِ مِهِ متراکمِ و بالارونده”، به سمت ارتفاع و برخورد بالگرد با کوه تشخیص داده شد.