آرای هیات عمومی دیوان عدالت اداری

رأی شماره ١٣۴۶ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

با موضوع: رسیدگی به شکایت علیه سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان مؤسسه عمومی غیردولتی در صلاحیت شعب دیوان عدالت اداری نیست
٢٧/١/١٣٩۶ ٩۵/١۴٨٩/هـ شماره

بسمه تعالی

جناب آقای جاسبی

مدیرعامل محترم روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران

با سلام

یک نسخه از رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ١٣۴۶ مورخ ١٣٩۵/١٢/١٧ با موضوع:

«رسیدگی به شکایت علیه سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان مؤسسه عمومی غیردولتی در صلاحیت شعب دیوان عدالت اداری نیست» جهت درج در روزنامه رسمی به پیوست ارسال می گردد.

مدیرکل هیأت عمومی و سرپرست هیأتهای تخصصی دیوان عدالت اداری ـ مهدی دربین

تاریخ دادنامه: ١٣٩۵/١٢/١٧

شماره دادنامه: ١٣۴۶

کلاسه پرونده: ١۴٨٩/٩۵

مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

اعلام کننده تعارض: سازمان بورس و اوراق بهادار

موضوع شکایت و خواسته: اعلام تعارض در آراء صادر شده از شعب ١۴ ،١٠ ،٢٢ و اول تجدیدنظر

گردش کار: سازمان بورس و اوراق بهادار به موجب لایحه شماره ١٢١/٣٢١٨۵۴ ـ ١٣٩۴/۴/٣٠ اعلام کرده است که:

رئیس محترم دیوان عدالت اداری

با سلام و احترام:

درخصوص آراء صادره از شعبات [شعب] ٢٣ دیـوان عـدالت اداری بـه شمـاره ٩٠٠٩٩٧٠٩٠٢٢٠٠۵۶۴ ـ ١٣٩٠/۴/١۴ ،١۴ دیـوان عـدالت اداری بـه شمـاره ٩١٠٩٩٧٠٩٠١۴٠١۵٠١ ـ ١٣٩١/۵/٣١ ،١٠ دیـوان عـدالت اداری بـه شمـاره ٩٢٠٩٩٧٠٩٠١٠٠٠٩٣٨ ـ ١٣٩٢/۴/٢۶،اول تجـدیـدنظـر بـه شمـاره ٩٣٠٩٩٧٠٩٠۵۶٠٠۴۵٨ ـ ١٣٩٣/۴/٢١ با موضوع عدم صلاحیت شعب دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده های مطروحه علیه این سازمان که با آراء صادره از شعبه ١۴ دیوان عدالت اداری به شماره ١٨٣١ ـ ١٣٨٧/٩/٢۵ و شماره ٨٠٣ ـ١٣٨٨/٧/١۴ با موضوع پذیرش صلاحیت شعب آن دیوان در رسیدگی به شکایات مطروحه به طرفیت سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی که آراء مذکور طی دادنامه های شماره های ٩٣٠٩٩٧٠٩٠۵١٠٠٢۵٨ و ٩٣٠٩٩٧٠٩٠۵١٠٠٢۵٩ ـ ١٣٩٣/٨/٧ به تأیید شعبه اول تشخیص دیوان عدالت اداری نیز رسیده است در تعارض می باشد، مستنداً به ماده ٨٩ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب ١٣٩٢ ،ضمن درخواست طرح موضوع در هیأت عمومی دیوان عدالت اداری و صدور رأی وحدت رویه در این خصوص، مطالب ذیل به حضور ایفاد می گردد:

مقدمتاً به استحضار می رساند، صلاحیت و حدود اختیارات دیوان عدالت اداری وفق ماده ١٣ قانون دیوان عدالت اداری مصوب ١٣٨۵ در بندهای سه گانه آن بیان گردیده بود. در همین راستا در قسمت (الف) بند ١ ماده مذکور، رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات اشخاص حقیقی یا حقوقی از تصمیمات و اقدامات واحدهای دولتی اعم از وزارتخانه ها و سازمانها و موسسات و شرکت های دولتی و شهرداری ها و تشکیلات و نهادهای انقلابی و موسسات وابسته به آنها و در قسمت (ب) نیز تصمیمات و اقدامات ماموران واحدهای مذکور در بند (الف)، مناط صلاحیت قرار گرفته بود. در بند ٣ ماده فوق الاشاره نیز رسیدگی به شکایات قضات و مشمولین قانون استخدام کشوری و سایر مستخدمان واحدها و موسسات مذکور در بند (١ (و مستخدمان موسساتی که شمول این قانون نیز به آنها محتاج ذکر نام است قابل رسیدگی در آن دیوان دانسته شده بود. در تکمیل توضیحات فوق الاشاره معروض می دارد، وفق ماده ٣ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ١٣٨۶ ،موسسه یا نهاد عمومی غیردولتی، واحد سازمانی مشخصی است که دارای شخصیت حقوقی مستقل بوده و با تصویب مجلس شورای اسلامی تشکیل و بیش از پنجاه درصد بودجه سالانه آن از محل منابع غیردولتی تامین و عهده دار وظایف و خدماتی می گردد که جنبه عمومی داشته باشد. یادآور می گردد به حکم ماده ۵ قانون بازار اوراق بهادار مصوب ١٣٨۴ مجلس شورای اسلامی، «سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان موسسه عمومی غیردولتی، دارای شخصیت حقوقی و مالی کاملاً مستقل از دولت بوده و از محل کارمزدهای دریافتی و سهمی از حق پذیرش شرکتها در بورسها و سایر درآمدها اداره می شود.» لذا سازمان بورس و اوراق بهادار به لحاظ صراحت قانونی و نیز بر مبنای اداره شدن آن از محل کارمزدهای دریافتی و سهم مربوط به حق پذیرش شرکتها در بورس و سایر درآمدها، یکی از مصادیق بارز و روشن موسسه عمومی غیردولتی محسوب می شود و به هیچ وجه نمی توان این سازمان را دولتی تلقی نمود. همچنین وفق ماده واحده قانون تفسیر ماده ١١ قانون دیوان عدالت اداری در رابطه با قانون فهرست نهادها وموسسات عمومی غیردولتی مصوب ١٣٧۴/٧/١١ ،رسیدگی به شکایات علیه نهادهای عمومی احصاء شده در قانون فهرست نهادها و موسسات عمومی غیردولتی در صلاحیت دیوان عدالت اداری است. لکن رسیدگی به شکایات علیه نهادهای عمومی غیردولتی مانند سازمان بورس و اوراق بهادار که خارج از شمول ماده واحده مزبور باشند خارج از صلاحیت دیوان
عدالت اداری می باشد. اضافه می نماید همان گونه که در ادامه نیز اشاره می گردد شورای محترم نگهبان نیز طی نظریه شماره ٩٣٨٧/٣٠/٨٣ ـ ١٣٨٣/١٠/٢١ مقصود از کلمه «دولتی» در اصل ١٧٠ قانون اساسی را «قوه مجریه» دانسته است. لذا صالح دانستن دیوان عدالت اداری در مواردی که شکایت علیه دستگاهای غیردولتی مطرح می گردد مغایر اصل ١٧٣ قانون اساسی تلقی گردیده است.در همین خصوص لازم به ذکر است شعب مختلف دیوان عدالت اداری با پذیرش استدلال فوق مبنی بر عدم صلاحیت آن دیوان در رسیدگی به شکایات علیه سازمان بورس و اوراق بهادار، از رسیدگی به شکایات مزبور خودداری نموده اند که ذیلاً به استدلالات قضات در آراء صادره درخصوص عدم صلاحیت دیوان عدالت اداری در رسیدگی به شکایات از تصمیمات و اقدامات سازمان بورس و اوراق بهادار در زمان حکومت «قانون دیوان عدالت اداری» مصوب ١٣٨۵ اشاره می گردد:

پیشنهادی :   رأی شماره ٨١١ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

١ـ دادنامه شماره ٩٢٠٩٩٧٠٩٠١٠٠٠٩٣٨ ـ ١٣٩٢/۴/٢۶ شعبه ١٠ دیوان عدالت اداری در پرونده کلاسه ٩١١١٠٣۵/١٠/٩١ به این استدلال که:

«شکایت مطروحه به طرفیت سازمان بورس و اوراق بهادار کشور […] از مصادیق ماده ١٣ قانون دیوان عدالت اداری [مصوب ١٣٨۵ [نمی باشد قابل طرح و رسیدگی در این مرجع نمی باشد».

٢ـ دادنامه شماره ٩٠٠٩٩٧٠٩٠٢٢٠٠۵۴۶ ـ ١٣٩٠/۴/١۴ شعبه ٢٢ دیوان عدالت اداری در پرونده کلاسه ٢١٣۴/٨٩/٢٢ به این استدلال که:

«از آنجا که مطابق ماده ۵ قانون بازار اوراق بهادار مصوب ١٣٨۴ ،سازمان بورس و اوراق بهادار، «موسسه عمومی غیردولتی است که دارای شخصیت حقوقی و مالی مستقل می باشد و به موجب اصل ١٧٣ قانون اساسی و نیز مطابق ماده ١٣ قانون دیوان عدالت اداری مصوب ١٣٨۵ موضوع رسیدگی به خواسته مذکور با توجه به طرف شکایت مذکور، خارج از صلاحیت رسیدگی دیوان عدالت اداری می باشد».

٣ـ دادنامه شماره ٩١٠٩٩٧٠٩٠١۴٠١۵٠١ ـ ١٣٩١/۵/٣١ شعبه ١۴ دیوان عدالت اداری در پرونده کلاسه ٩١٠٣٨١ به این استدلال که:

«سازمان بورس و اوراق بهادار مستنداً به ماده ۵ قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذر ماه ١٣٨۴ مجلس شورای اسلامی یک موسسه عمومی غیردولتی می باشد به لحاظ خروج موضوعی از مقررات ماده ١٣ قانون دیوان عدالت اداری و به لحاظ عدم قابلیت استماع در این دیوان قرار رد شکایت صادر و اعلام می گردد.»

در همین خصوص لازم به توضیح است پس از شکایت شرکت کارگزاری آبتین استاک و آقای فریبرز برنا علیه این سازمان، پرونده های مورد اشاره به شعبه ١۴ آن دیوان ارجاع و شعبه مذکور، با پذیرش صلاحیت شعب دیوان عدالت اداری، هر دو دعوای مورد اشاره را وارد دانسته و نسبت به صدور حکم علیه این سازمان اقدام نمود. بر همین اساس این سازمان در خصوص آراء مورد اشاره اقدام به درخواست اعمال ماده ١٨ قانون دیوان عدالت اداری مصوب ١٣٨۵ نمود که مراتب با دستور حضرتعالی به شعبه اول تشخیص آن دیوان ارجاع و شعبه مذکور نیز پس از بررسی موضوع و علی رغم صدور آراء متعدد مبنی بر عدم صلاحیت دیوان عدالت اداری در رسیدگی به شکایات اشخاص علیه سازمان بورس و اوراق بهادار، طی دادنامه های شماره ٩٣٠٩٩٧٠٩٠۵١٠٠٢۵٨ و ٩٣٠٩٩٧٠٩٠۵١٠٠٢۵٩ ـ١٣٩٣/٨/٧ با رد تقاضای اعمال ماده ١٨ قانون دیوان عدالت اداری مصوب ١٣٨۵ و پذیرش استدلال شعبه بدوی صادرکننده رأی مبنی بر«وارد دانستن شکایت شاکی و حکم به ورود دیوان عدالت اداری» صلاحیت آن دیوان را در خصوص رسیدگی به شکایات مطروحه علیه سازمان بورس و اوراق بهادار پذیرفته است که با آراء صادره فوق الذکر در تعارض می باشد. علاوه بر مطالب فوق و نیز صدور آرا متعدد از شعب مختلف دیوان مطابق «قانون دیوان عدالت اداری» مصوب ١٣٨۵ مبنی بر عدم صلاحیت دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده های مطروحه علیه این سازمان لازم به ذکر است پس از تصویب «قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری» مصـوب ١٣٩٢ نیز موضـوع عدم صلاحیت شعب دیوان عدالت اداری در رسیدگی به شکایات علیه این سازمان به وضوح از این قانون قابل برداشت و تشخیص است. براساس قسمت (الف) بند ١ ماده ١٠ قانون مذکور، رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات اشخاص حقیقی یا حقوقی از «تصمیمات و اقدامات واحدهای دولتی اعم از وزارتخانه ها و سازمان ها و موسسات و شرکت های دولتی و شهرداری ها و سازمان تأمین اجتماعی و تشکیلات نهادهای انقلابی و موسسات وابسته به آنها» و در قسمت (ب) نیز رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات اشخاص از «تصمیمات و اقدامات ماموران واحدهای مذکور در بند (الف) در امور راجع به وظایف آنها»، در صلاحیت دیوان عدالت اداری قرار گرفته و هیچ گونه اشاره ای به موسسات عمومی غیردولتی نشده است.لازم به ذکر است، قسمت (الف) بند ١ ماده مذکور در زمان تصویب اولیه توسط مجلس شورای اسلامی و پیش از بررسی و اعلام نظرتوسط شورای محترم نگهبان، بدین نحو تنظیم شده بود: «تصمیمات و اقدامات واحدهای دولتی اعم از وزارتخانه ها، سازمانها،موسسات، شرکتهای دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و کلیه موسسات وابسته به آنها و سایر دستگاههایی کهشمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است»، که شورای محترم نگهبان در نظر استدلالی خود در خصوص بررسی این بند،بیان داشت: «به موجب اصل ١٧٣ قانون اساسی، دیوان عدالت اداری به منظور رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به مامورین یا واحدها یا آیین نامه های دولتی و احقاق حقوق آنها تشکیل شده است. بر این اساس، صلاحیت دیوان، صرفاً رسیدگی به شکایات مردم نسبت به نهادهای دولتی است و نسبت به نهادهای غیردولتی صلاحیت و تکلیفی ندارد. براساس نظریه تفسیری شورای نگهبان [نظریه شماره ٩٣٨٧/٣٠/٨٣ -١٣٨٣/١٠/٢١ شورای نگهبان: «با توجه به قرینه (قوه مجریه) در قسمت اخیر اصل ١٧٠ قانون اساسی، مقصود از تعبیر (دولتی) در این اصل، قوه مجریه است»] هر چند طرح شکایات نسبت به مامورین و واحدهای دولتی در دیوان عدالت اداری، عام و شامل کلیه نهادهای حکومتی اعم از قوه مجریه و سایر قوا می باشد، اما شکایت نسبت به تصویب نامه ها و آیین نامه های دولتی صرفاً تصویب نامه ها و آیین نامه های مصوب قوه مجریه را در بر می گیرد و شامل سایر قوا نمی شود.از این رو، اطلاق این ماده که هم نهادهای دولتی و هم نهادهای غیردولتی را در بر می گیرد، مغایر قانون اساسی است». بر مبنای این استدلال، شورای محترم نگهبان در نظریه نهایی خود اعلام نمود: «در جزءهای (الف) و (ب) بند (١ (ماده (١٠ ،(اطلاق عبارت «موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و کلیه موسسات وابسته به آنها و سایر دستگاههایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است»، نسبت به مواردی که شامل دستگاههای غیردولتی می شود، مغایر اصل ١٧٣ قانون اساسی شناخته شد».

پیشنهادی :   رای شماره ٢٩٢٢ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

در تایید مطالب مذکور نیز لازم به ذکر است، طی نامه شماره ٢٧٠/١١١۵٧ ـ ١٣٩٣/٨/١٧ حجت الاسلام قربانی، معاون امور شعب دیوان عدالت اداری مراتب عدم صلاحیت شعب آن دیوان در رسیدگی به شکایات از اقدامات سازمان بورس و اوراق بهادار، به اطلاع این سازمان رسانده شده و همچنین جهت اجراء به تمام شعب دیوان ابلاغ گشته است.

در پایان با عنایت به مراتب فوق الاشعار و با توجه به عدم صلاحیت دیوان عدالت اداری چه در زمان حکومت قانون دیوان عدالت اداری مصوب ١٣٨۵ و چه پس از تصویب قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب ١٣٩٢ و صدور دادنامه های شماره و ٢۶/۴/١٣٩٢ ـ ٩٢٠٩٩٧٠٩٠١٠٠٠٩٣٨ ،٣١/۵/١٣٩١ ـ ٩١٠٩٩٧٠٩٠١۴٠١۵٠١،١۴/۴/١٣٩٠ـ٩٠٠٩٩٧٠٩٠٢٢٠٠۵۶۴ ٩٣٠٩٩٧٠٩٠۵١٠٠٢۵٨ ،١۴/٧/١٣٨٨ـ ٨٠٣ ،٢۵/٩/١٣٨٧ ـ ١٨٣١ شماره های دادنامه با تعارض در ٢١/۴/١٣٩٣ ـ ٩٣٠٩٩٧٠٩٠۵۶٠٠۴۵٨و ٩٣٠٩٩٧٠٩٠۵١٠٠٢۵٩ ـ ١٣٩٣/٨/٧ ،مستدعی است ضمن صدور دستور طرح موضوع در هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با استناد به ماده ٨٩ قانون اخیرالذکر دستورات شایسته در خصوص بررسی آراء متعارض مورد اشاره و صدور رأی وحدت رویه مبنی بر عدم صلاحیت شعب دیوان عدالت اداری در رسیدگی به شکایات مطروحه به طرفیت این سازمان را صادر فرمایند.

گردش کار پرونده ها و مشروح آراء به قرار زیر است:

الف: شعبه ١۴ دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده های شماره ٨۵٧/٨٧/١۴ ،١٣٨/٨٧/١۴ و ٨٩٠٩٩٨٠٩٠٠٠٢٧٢٩۵ با موضوع دادخواست شرکت کارگزاری آبتین استاک، آقای فریبرز برنا، آقای علی اکبر عرب مازار به طرفیت سازمان بورس و اوراق بهادار و به خواسته ابطال تصمیم هیأت مدیره سازمان در خصوص لغو شرکت کارگزاری به موجب دادنامه های شماره ٨٠٣ ـ ١٣٨٨/٧/١۴ ،١٨٣١ ـ ١٣٨٧/٩/٢۵ و ٩٣٩ ـ ١٣٩٠/٧/٣٠ به شرح ذیل به انشاء رأی مبادرت کرده است:

با عنایت به اینکه به استناد بند ١٣ مصوبه ١٣٨۴/۵/١ هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تقاضای کارگزاری شرکت سامانه به مدیر عاملی شاکی و مرکز ثبت قزوین و با سرمایه ٧ میلیارد ریالی به اتفاق آراء مورد تصویب قرار گرفته است شورای بورس و هیأت پذیرش طبق نامه شماره ١۶١۴-١٣٨۴/١٠/۴ در پاسخ به استعلام سازمان بورس صلاحیت شرکت کارگزاری سامانه در سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار جهت فعالیت کارگزاری در شهرستان قزوین را تایید می نماید شورای بورس و هیأت پذیرش طی نامه شماره ٢٠٢۵-١٣٨۴/١٢/٢٠ مجدداً صلاحیت عضویت شرکت کارگزاری سامانه در سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار جهت فعالیت کارگزاری در شهرستان قزوین را تایید می نماید لذا با شرایط موصوف شکایت شاکی مستنداً به ماده ١۶ آیین نامه فوق الذکر وارد تشخیص حکم به ورود آن صادر و اعلام می گردد رأی صادره قطعی است.

پیشنهادی :   رأی شماره ٧۵٧ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری باموضوع ابطال بند۵ مصوبات ١٣٩١/١/١۶ و ١٣٩١/١٢/١٠ و ١٣٩١/٣/٨ کارگروه اقتصادی شورای برنامه ریزی توسعه استان گلستان و بند٨ مصوبه جلسه ١٣٩١/٣/٢۴ شورای برنامه ریزی استان گلستان

شعبه اول تجدیدنظر دیوان عدالت اداری به موجب دادنامه شماره ٩٣٩ـ ١٣٩٢/٧/٣٠ به شرح ذیل رأی شعبه ١۴ را نقض کرده است:

درخصوص تقاضای اعمال ماده ٧٩ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری نسبت به رأی شماره ٩٣٩ ـ ١٣٩٠/٧/٣٠ صادره از شعبه ١۴ دیوان عدالت اداری در کلاسه ٢٢٨/٨٩/١۴ توسط رئیس سازمان بورس اوراق بهادار و دستور ریاست محترم دیوان عدالت اداری مبنی بر ارجاع پرونده در تاریخ ١٣٩٣/١٠/١۵ و تصریح به اینکه شکایت علیه سازمان بورس در دیوان مجوز قانونی ندارد. با عنایت به محتویات پرونده و ملاحظه شرح شکایت و دفاعیات به عمل آمده و بررسی رأی موصوف و مستنداً تقاضای مطروحه و با عنایت به احصاء سازمانها و شرکتهای عمومی غیردولتی در قانون فهرست نهادها و عدم ذکر نام سازمان بازار بورس و اوراق بهادار در نتیجه مستنداً به ماده ۵ قانون بازار اوراق بهادار مصوب ١٣٨۴ و ماده ٧٩ قانون صدرالاشاره با پذیرش، تقاضای مطروحه ضمن نقض رأی مذکور قرار عدم استماع شکایت و رد آن صادر و اعلام می نماید. رأی صادره قطعی است.

ب: شعبه ٢٢ دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره ٨٩٠٩٩٨٠٩٠٠٠٨٩۶٢١ با موضوع دادخواست خانم نیره خالقی میرنامی به طرفیت سازمان بورس و اوراق بهادار و به خواسته اعتراض به نامه شماره ١٢١٩/٩٠۶۶۵ ـ ١٣٨٨/٩/٩ و پرداخت حقوق و بیمه مزایای مربوط به سالهای ١٣٨۶ و ١٣٨٨ به موجب دادنامه شماره ٩٠٠٩٩٧٠٩٠٢٢٠٠۵۴۶ ـ ١٣٩٠/۴/١۴ به شرح ذیل به انشاء رأی مبادرت کرده است:

مطابق ماده ۵ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب ١٣٨۴/٩/١» ،سازمان بورس و اوراق بهادار، موسسه عمومی غیردولتی است که دارای شخصیت حقوقی و مالی مستقل می باشد» و به موجب اصل ١٧٣ قانون اساسی و نیز مطابق ماده ١٣ قانون دیوان عدالت اداری مصوب ١٣٨۵ موضوع رسیدگی به خواسته مذکور با توجه به طرف شکایت مذکور، خارج از صلاحیت رسیدگی دیوان عدالت اداری می باشد بنابراین در اجرای اصل ١۵٩ قانون اساسی و به موجب ماده ٢١ آیین دادرسی دیوان عدالت اداری قرار عدم صلاحیت به اعتبار و شایستگی دادگاههای عمومی حقوقی تهران صادر و اعلام می گردد و قرار صادره وفق ماده ٧ قانون دیوان عدالت اداری قطعی است.

ج: شعبه ١٠ دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره ٩١٠٩٩٨٠٩٠٠٠۵٠١۶٧ با موضوع دادخواست خانم مریم طاهری آشتیانی به طرفیت سازمان بورس و اوراق بهادار و به خواسته بازگشت به کار به موجب دادنامه شماره ٩٢٠٩٩٧٠٩٠١٠٠٠٩٣٨ ـ ١٣٩٢/۴/٢۶ به شرح ذیل به انشاء رأی مبادرت کرده است:

صرف نظر از ماهیت دعوا چون از مصادیق ماده ١٣ قانون دیوان عدالت اداری نمی باشد قابل طرح و رسیدگی در این مرجع نمی باشد و قرار رد شکایت صادر و اعلام می گردد. این قرار وفق ماده ٧ قانون دیوان عدالت اداری قطعی است.

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ١٣٩۵/١٢/١٧ با حضور رئیس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است

رأی هیأت عمومی

اولاً: تعارض در آراء محرز است.

ثانیاً: با توجه به اینکه مطابق ماده ۵ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب ١٣٨۴/٩/١ ،سازمان بورس و اوراق بهاداربه عنوان موسسه عمومی غیردولتی شناسایی شده است و مطابق جزء الف بند ١ ماده ١٠ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوانعدالت اداری مصوب سال ١٣٩٢ ،رسیدگی به شکایات و تظلمات از موسسات عمومی غیردولتی در شایستگی دیوان عدالت اداریلحاظ نشده است و فقط رسیدگی به شکایات، تظلمات از شهرداریها و سازمان تامین اجتماعی به عنوان دو مصداق از موسساتغیردولتی در شایستگی شعب دیوان عدالت اداری پیش بینی شده است، بنابراین رسیدگی به شکایات علیه سازمان بورسو اوراق بهادار به عنوان موسسه عمومی غیردولتی در صلاحیت و شایستگی شعب دیوان عدالت اداری قرار ندارد. با توجه به مراتبرأی شعبه ١۴ دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ٩١٠٩٩٧٠٩٠١۴٠١۵٠١ ـ ١٣٩١/۵/٣١ و رأی شماره ٩٣٠٩٩٧٠٩٠۵۶٠٠۴۵٨ ـ١٣٩٣/۴/٢١ شعبه اول تجدیدنظر دیوان عدالت اداری و رأی شماره ٩٠٠٩٩٧٠٩٠٢٢٠٠۵۴۶ ـ ١٣٩٠/۴/١۴ شعبه ٢٢ دیوان عدالت اداریو رأی شماره ٩٢٠٩٩٧٠٩٠١٠٠٠٩٣٨ ـ ١٣٩٢/۴/٢۶ شعبه ١٠ دیوان عدالت اداری که شعبه دیوان عدالت اداری را در رسیدگی بهشکایت علیه سازمان بورس و اوراق بهادار واجد شایستگی و صلاحیت تشخیص نداده اند صحیح و مطابق مقررات تشخیص می شود.این رأی به استناد بند ٢ ماده ١٢ و ماده ٨٩ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ١٣٩٢ برای شعب دیوانعدالت اداری و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازم الاتباع است.

رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ـ محمدکاظم بهرامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *