نظریه مشورتی

نظریه مشورتی شماره ۷/۹۹/۷۵۹ مورخ ۱۳۹۹/۰۷/۱۲

استعلام :
۱- با توجه به آیین‌نامه تعیین گروه‌های شغلی و ضوابط مربوط به ارتقاء گروه و تغییر مقام قضات مصوب ۱۳۹۳ و دستورالعمل ترفیع دارندگان پایه قضایی مصوب ۱۳۹۸ ریاست محترم قوه قضاییه، آیا خدمت نظام وظیفه جزء سابقه خدمت قضایی معادل محسوب می‌شود و در تغییر سمت و ارتقاء پایه یا گروه شغلی و افزایش سنوات قضایی مؤثر است؟ ۲- آیا قضات دادگستری می‌توانند عضویت هیأت علمی اعم از تمام‌وقت یا پاره‌وقت در مراکز دانشگاهی غیر دولتی یا مؤسسات و مراکز پژوهشی خصوصی را داشته باشند؟ ۳- با توجه به تبصره بند «چ» ماده ۲ قانون استخدام کشوری و ماده ۱۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶، آیا آیین‌نامه جذب و نگهداری نیروی انسانی نخبه و استعداد برتر در دستگاه اجرایی مصوب ۱۳۹۰ هیأت وزیران و مزایای مندرج در آن از جمله ساعت کاری شناور موضوع ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶ شامل قضات دادگستری هم می‌شود؟
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :
۱- اولاً، با توجه به ماده یک آیین‌نامه تعیین گروه‌های شغلی و ضوابط مربوط به ارتقای گروه و تغییر مقام قضات مصوب ۱۳۹۳ ریاست محترم قوه قضاییه، «خدمت نظام ‌وظیفه»، سابقه خدمت قضایی محسوب نمی‌شود. ثانیاً، با توجه به بند «ب» ماده ۱۶ دستورالعمل ترفیع دارندگان پایه قضایی مصوب ۱۳۹۸ ریاست محترم قوه قضاییه، سابقه خدمت نظام وظیفه در ترفیع پایه قضایی قابل احتساب است؛ لیکن در تغییر سمت قضایی و احتساب آن به عنوان سابقه خدمت قضایی مؤثر نیست. ۲- با عنایت به قسمت اخیر اصل یکصد و چهل و یکم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اصلاحی ۱۳۶۸ و لحاظ تبصره یک ماده واحده قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل مصوب ۱۳۷۳، سمت‌های آموزشی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و تحقیقاتی از شمول منع تصدی بیش از یک شغل مستثنی است و مستفاد از تبصره ۲ ماده واحده یاد شده منظور از شغل، وظایف مستمری است که به صورت تمام وقت انجام می‌شود. با توجه به مراتب فوق، اشتغال قاضی به عنوان عضو هیأت علمی تمام وقت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی نظیر دانشگاه آزاد با در نظر گرفتن این‌که در شغل اصلی که قضاوت است، باید در ساعات اداری به صورت موظف انجام وظیفه کند، در صورتی که بر اساس مقررات و ضوابط مؤسسه آموزشی مربوطه امکان انجام کار آموزشی در خارج از ساعات اداری فراهم باشد، فاقد منع قانونی است. ۳- نظر به این‌که ضوابط تعیین شده در آیین‌نامه جذب و نگهداری نیروی انسانی نخبه و استعداد برتر در دستگاه‌های اجرایی مصوب ۱۳۹۰ هیأت وزیران، کلاً مربوط به افراد شاغل در دستگاه‌های اجرایی اعم از مستخدمین دولت و مؤسسات دولتی وکارمندان قوه قضاییه است و از طرفی قضات دارای مقررات خاص استخدامی خود هستند، لذا امتیازات تعیین‌شده در آیین‌نامه مذکور شامل قضات نمی‌شود. بدیهی است که مفاد بند «ث» ماده ۱۱۳ قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۵ در خصوص جذب استعدادهای برتر و نخبگان دانشگاهی و حوزوی در قوه قضاییه، در محل خود قابل اجرا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *