آیین نامه ها و بخشنامه ها

شماره ۹۰۰۰/۱۴۸۴۳/۱۰۰ – ۱۳۹۱/۴/۲۶ یین نامه اجرایی قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمانهای فاقد سند رسمی

آیین نامه اجرایی قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمانهای فاقد سند رسمی

جناب آقای محمد سینجلی جاسبی

رئیس محترم هیات مدیره و مدیرعامل روزنامه رسمی کشور

تصویر آییننامه شماره ۹۰۰۰/۱۴۶۷۹/۱۰۰ – ۱۳۹۱/۴/۲۵ ریاست محترم قوه قضائیه جهت درج در روزنامه رسمی به پیوست ارسال میگردد.

مدیرکل دبیرخانه قوه قضائیه – محسن محدث

آییننامه اجرایی قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی

و ساختمانهای فاقد سند رسمی

در اجرای تکالیف مقرر در مواد ۱۵ و ۱۷ و ۱۸ قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمانهای فاقد سند رسمی مصوب ۱۳۹۰/۹/۲۰ مجلس

شورای اسلامی، آییننامه اجرائی متضمن ترتیب تشکیل جلسات، نحوه رسیدگی هیاتها و کارشناسان و نحوه دریافت و هزینه کرد وجوه قانونی به شرح

زیر به تصویب میرسد.

ماده ۱ – در این آییننامه عبارات و اصطلاحات زیر در معانی مشروحه ذیل بکار میرود:

۱ – قانون: قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمانهای فاقد سند رسمی مصوب ۱۳۹۰/۹/۲۰ مجلس شورای اسلامی.

پیشنهادی :   آیین نامه شماره ١٠٠/۴٨۵١/٩٠٠٠ مورخ ٣١/١/١٣٩٨قوه قضائیه در خصوص «تعرفه هزینه ایاب و ذهاب گواهان»

۲ – آییننامه: آییننامه اجرائی قانون مذکور.

۳ – هیات: هیات یا هیاتهای حل اختلاف موضوع ماده یک قانون.

۴ – کارشناس: نماینده و نقشه بردار و کارشناس ثبتی که به موجب ابلاغ مدیر کل ثبت استان به عنوان کارشناس تعیین میگردد.

۵ – دبیر هیات: کارمندی که به موجب ابلاغ مدیرکل ثبت استان به عنوان دبیر هیات تعیین میگردد.

۶ – واحد ثبتی: اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان

۷ – دستگاه صاحب زمین: موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی که مالک یا متولی ملک میباشد.

۸ – ملک جاری: ملکی که اظهارنامه ثبتی برای آن تنظیم گردیده اما تاکنون در دفتر املاک ثبت نشده است.

۹ – بانک اطلاعات: بانک حاوی اطلاعات املاک در زمینه اقدامات انجام شده توسط هیات و دبیرخانه موضوع این قانون.

۱۰ – هیات نظارت: هیات موضوع ماده ۶ قانون اصلاح ثبت اسناد و املاک، مصوب ۱۳۵۱/۱۰/۱۸٫

پیشنهادی :   بخشنامه شماره 9000/24967/100 - 1390/6/5

ماده ۲ – مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان موظف است ضمن ایجاد دبیرخانه و تعیین دبیر و نیروی انسانی و ملزومات مورد نیاز دبیرخانه، مقدمات

پذیرش تقاضاها و تشکیل جلسات هیاتها را فراهم نماید. دبیر هیات توسط مدیرکل ثبت استان از بین کارکنان رسمی و متعهد و متخصص به امور ثبتی و

رایانه انتخاب میگردد.

ماده ۳ – در هر واحد ثبتی یک دبیرخانه تشکیل میشود و به تعداد مورد نیاز نیروی انسانی دراختیار خواهد داشت. مسئولیت دبیرخانه به عهده دبیر

هیات میباشد. جلسات هیات رسیدگی مطابق مقررات در دبیرخانه تشکیل و درصورت تراکم کار و ضرورت تشکیل دو یا چند هیات دبیرخانه باید متناسب

با انجام امور هیاتهای مذکور مهیا گردد. مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان مکلف است پیگیری و هماهنگی لازم جهت معرفی اعضاء هیاتها را با رئیس

پیشنهادی :   بخشنامه شماره 9000/22912/100 - 1393/4/24 به واحدهای قضایی و دادسراهای سراسر کشور

کل دادگستری استان، مدیران کل راه و شهرسازی و جهادکشاورزی به عمل آورد.

ماده ۴ – متقاضی صدور سند مالکیت در اجرای مقررات قانون و آییننامه از طریق مراجعه به درگاه الکترونیکی سازمان ثبت اسناد و املاک و تکمیل فرم

تقاضانامه الکترونیکی و اسکن مدارک و مستندات مورد نیاز، تصویر مصدق مدارک و فایل نقشه را از طریق پست به دبیرخانه هیات ارسال مینماید.

تبصره ۱ – متقاضی درصورت تمایل میتواند جهت تکمیل فرم تقاضانامه الکترونیکی و ارائه مدارک مورد نیاز به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه نماید.

دفاتر مکلفند به نمایندگی از طرف متقاضی مطابق ضوابط آییننامه پس از تکمیل فرم الکترونیکی تقاضا، نسبت به ارسال مدارک مورد نیاز به هیاتها

اقدام نمایند.

تبصره ۲ – متقاضی مکلف است درصورت تغییر محل سکونت یا شماره تلفن یا آدرس الکترونیکی مراتب را به واحد ثبتی مربوط اعلام کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *