نظریه مشورتی شماره ۱۸۹۹/۹۵/۷ مورخ ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
استعلام :
با توجه به ماده ۵۰ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز آیا دادستان می تواند از مطلق آراء برائت صادره از سازمان تعزیرات حکومتی و دادگاه انقلاب اسلامی تجدید نظر خواهی نماید و از این حیث که تجدید نظر خواهی دادستان متفرع بر ابلاغ و اطلاع وی می باشد آیا می تواند مراجع فوق را مکلف به ابلاغ آراء برائت موضوع قاچاق کالا و ارز به دادستان نمود
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :
۱) با توجه به ماده ۲۲ قانون آیین دادرسی کیفری ۱۳۹۲ ، دادسرا درمعیت دادگاهها تشکیل می¬گردد و عهده¬دار کشف جرم و تعقیب متهم است و با توجه به مواد ۱۱ (بند ب) ، ۴۴ و ۶۰ قانون مبارزه با قاچاق کالاو ارز مصوب ۳/۱۰/۱۳۹۲ که طی آن رسیدگی به جرائم مربوط به قاچاق کالا و ارز و اجرای آرای مربوطه در صلاحیت دادسرا و دادگاه انقلاب و رسیدگی به تخلفات و اجرای آرای مربوطه در صلاحیت شعب تعزیرات حکومتی می¬باشد، بنابراین، وظایف و حوزه اختیارات و صلاحیت دادستان مربوط به جرائم قاچاق کالاوارز است که در صلاحیت دادگاه انقلاب است و این وظایف و اختیارات و صلاحیت ها به حوزه تخلفات، مربوط به قاچاق کالاو ارز که در صلاحیت شعب تعزیرات حکومتی است، قابلیت تسری ندارد. بنابراین، دادستان مطابق تبصره ۳ ماده ۵۰ قانون اخیرالذکر، تنها حق تجدیدنظرخواهی نسبت به آرای برائت صادره از سوی دادگاه انقلاب را دارد و نه شعب تعزیرات حکومتی. ۲) از آن جا که مبدأ محاسبهی مهلت اعتراض، تاریخ ابلاغ است و از طرف دیگر حسب صراحت ماده ۵۱ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب ۱۳۹۲، «در کلیه مواردی که شرایط و ضوابط دادرسی در این قانون پیش بینی نشده است، مطابق قانون آیین دادرسی کیفری رفتار میشود»، بنابراین؛ در فرض سوال به دلالت مادهی ۳۸۰ قانون آیین دادرسی کیفری، مرجع صدور رأی در مواردی که دادستان حق تجدیدنظر خواهی دارد، مکلف به ابلاغ رأی به دادستان میباشد